Třetí adventní víkend nabídne výstavu „Nevinnost...“ Jaroslava Valečky

Třetí adventní víkend nabídne výstavu „Nevinnost...“ Jaroslava Valečky

Třetí adventní víkend nabídne výstavu „Nevinnost...“ Jaroslava Valečky

Třetí adventní víkend nabídne výstavu „Nevinnost...“ Jaroslava Valečky

O třetím adventním víkendu uvede Art & Event Gallery Černá labuť výstavu jednoho z našich nejúspěšnějších malířů současnosti Jaroslava Valečky. Výstava s názvem „Nevinnost…“ bude přístupná od soboty 10. prosince do konce ledna příštího roku. Název odkazuje k zimní náladě i k tématice slunovratu a vánočních svátků. U autora, k jehož základním inspiračním zdrojům patří Sudety, krásná i znepokojivá krajina s rozporuplnou historií, ve které prožil mládí a k níž se stále vrací, však není vánoční téma viditelné jen v radostné či jednoduše profánní podobě. „Z Vánoc již po staletí vybíráme pouze to hezké: novorozeně, zářící hvězdu, královské dary. K Vánocům patří ale i příběh o Herodovi, který nechal vyvraždit betlémské chlapce, Josefovy pochybnosti o věrnosti Panny Marie, zoufalé shánění příbytku, které končí na špinavé podlaze nějakého betlémského chléva. Celý vánoční příběh se dá vyprávět jako horor,” vysvětluje kurátor výstavy Josef Záruba-Pfeffermann a dodává: „Jaroslav Valečka nabízí výstavu, která oba kontrastní pohledy na tyto posvátné dny slučuje do jednoho cyklu.”

Výstava „Nevinnost...“ Jaroslava Valečky, jehož mezinárodní renomé spoluvytváří i jeho příslušnost k uměleckému hnutí stuckismu, navazuje v Art & Event Gallery Černá labuť na výstavy Paula Harveyho, Charlese Thomsona či Jiřího Hauschky. Více informací na www.cernalabut.cz.

 

Jaroslav Valečka patři k nejúspěšnějším malířům své generace. Symbolistní realistická malba s prvky exprese je jedinečnou ukázkou perfektně zvládnutého řemesla i bohatého vnitřního obsahu. Za každým výjevem se odehrává reálný příběh, většinou dosti dramatický, který autor přetavuje do podoby malby s nenapodobitelnou náladou a atmosférou. Výstavu v Černé labuti přibližuje sám autor: „Vzhledem k tomu, že výstava bude v předvánočním čase, tak jsem se rozhodl pro obrazy se zimní náladou a název „Nevinnost…“, ke kterému toto období svádí. Výběr obrazů je z posledních dvou až tří let.“

Kurátor výstavy Josef Záruba-Pfeffermann se dále zamýšlí nad tím, je-li výtvarník spíše filosof - existencionalista, putující do severních Čech jako do Svaté země, aby hledal poučení v dotyku s historií, anebo je spíše zastydlý puberťák vyžívající se v brutálních detailech, které si možná maloval na okraje školních sešitů před dvaceti lety. Dochází k závěru, že nevinnost a neuróza, které obě zakladatel stuckismu Charles Thomson označil za základní zdroje výtvarné exprese, se u Valečky prolínají ideálním způsobem. Pubertální revolta se snoubí s vážností symetrických kompozic a kontrastní barevností, černý humor se stává prostředníkem vážných existenciálních úvah. „Autor nám tedy kromě svého umění nabízí i dobrý vánoční recept a možná i recept na životní vyrovnanost: Kromě teplých barev ocenit i kontrast se studenou modří, vedle zrození myslet i na budoucí oběti, dopřát si pubertální smích u situací, kdybychom se smát neměli,” radí Záruba návštěvníkům výstavy a dodává: „Jedině tak vyléčíme neurózu, která je způsobená příliš bílými a nevinnými Vánocemi, příliš velkou snahou v sobě probudit dokonalého Ježíška.”

Jaroslav Valečka se narodil v roce 1972 v Praze, studoval na Akademii výtvarných umění v atelieru malby Jiřího Sopka. Během studia získal stipendium Sorosovy a Hlávkovy nadace a absolvoval řadu zahraničních výjezdů, po absolutoriu i řadu uměleckých stáží. Proto jsou jeho díla nejen v českých, ale i v zahraničních sbírkách (například Národní galerie v Praze, Alšova jihočeská galerie, Credit Mutuel de Bretagne, Francie, Festung Koenigstein Sammlung, Německo, Fodation de Bourgogne, Galerie Klatovy - Klenová, Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem a další). Je členem mezinárodního seskupení The Stuckists. Vzhledem k častým pobytům na severu Čech do jeho malby, soustředící se především na krajinné výjevy, vstoupil syrový přídech dramaty stíhaného pohraničí.

http://www.valecka.eu/

Stuckismus je umělecký směr, který vznikl v Británii v roce 1999, a za jeho zakladatele jsou považováni Charles Thomson a Billy Childish. Hlásí návrat ke klasickým způsobům a technikám výtvarné tvorby, malbě a sochařství. Odmítá zejména současné konceptualistické směry, vystavující coby umělecká díla rozestlané postele, poházené odpadky, kupky sena nebo dokonce mrtvá zvířata. Název vznikl z anglického slova stuck (uvíznutí, zaseknutí), kterým konceptualistka Tracey Emin označila jejich malby.