Novinky, které musíte vidět! Švandovo divadlo

Novinky, které musíte vidět! Švandovo divadlo

Novinky, které musíte vidět! Švandovo divadlo

Herečky Hřebíčková s Onufrákovou zahájí smíchovskou divadelní sezónu intimním rozhovorem

Švandovo divadlo na Smíchově otevře sezónu studiovou lahůdkou. Tvůrčí i herecký zápas tu předvedou dvě výrazné herečky v autorské inscenaci Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa. Hra inspirovaná hereckým životem, smyslem pro humor obou hereček i smíchovským koloritem tak zahajuje nový cyklus Intimních rozhovorů: v v něm se do konce sezóny potkají ještě tři další nevšední dvojice různých osudů, světonázorů i dob. Novinku režiséra a uměleckého šéfa smíchovské scény Doda Gombára uvidí diváci poprvé v sobotu 18. října 2014 ve Studiu Švandova divadla.

 Inscenátory inspiroval především herecký potenciál obou hereček, jejich temperament i ojedinělý smysl pro humor a sebeironii. V představení ale zahraje také genius loci místa, v němž se Švandovo divadlo už více než sto třicet let nachází. Kolorit smíchovské čtvrti, zahrnující i dvě barvité postavičky prodejných žen z blízkého Arbesova náměstí, se promítne do celkem čtyř různých příběhů.  Ty sahají od černé grotesky přes dokumentární drama až po expresionismus a improvizaci… Všechny ale spojuje to, že dávají oběma herečkám velké příležitosti na miniaturní ploše – a zároveň od nich vyžadují umění přesné charakterizace, pohotového střihu i blesku rychlých převleků.

 Dobrodružství na vlnách ženské energie

„Petra Hřebíčková a Zuzana Onufráková se tu podobně jako v ringu utkají ve čtyřech různých příbězích, z nichž jeden pojmou jako improvizaci postavenou na střetu svých rozdílných temperamentů a povah. Obě herečky budou ve svých výpovědích nečekané, drzé i trochu šokující, ale rozhodně plné tvůrčí a ženské energie,“ říká o chystané novince její dramaturgyně Lucie Kolouchová a dodává: „S režisérem Dodem Gombárem jsme Petře a Zuzaně dali odrazovou plochu - texty ke třem ze čtyř situací – a nabídli i záchranná lana pro situaci čtvrtou. Tohle poslední dobrodružství ale bude stát na nich. Poprvé budou na prknech Studia samy: samy spolu a také samy za sebe.“

Podle dramaturgyně divákům hra nabídne čerstvý pohled na divadlo, herectví a život obecně. A že to všechny zúčastněné baví, potvrzují také hlavní představitelky. „Meditovat se Zuzanou Onufrákovou je těžké, protože tolik nakumulované energie v tak křehkém těle s nejhezčím pozadím široko daleko, to je přírodní úkaz!“, s obdivem uvádí Petra Hřebíčková o své kolegyni. „Hrát s touto ´děvkou´ talentu je jako když se spustíte po rozbouřené řece a jen čekáte, kdy přijde splav, kdy peřeje, kdy tichý vodní tok,“ dodává.

 

Také pro Zuzanu Onufrákovou je nastudování nové hry zajímavou výzvou: „Pro mě je tohle zkoušení vzrušující, dráždivé a víc než normálně herecké. Pod dozorem Dodo Gombára a Lucie Kolouchové posuzujeme, hodnotíme, pomlouváme, posmíváme se, jsme škodolibé a zároveň jsme samy sobě terčem. A zkoušení s Petrou Hřebíčkovou? To je jako když se vyspíte dorůžova, pomilujete se s partnerem a po společné snídani vyrazíte na výlet bez mapy a GPSky! Její entuziasmus a pracovitost jsou nakažlivé. A její humor? Blahodárný jako český česnek!“

V inscenaci Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa zazní vedle nahrávek i živá hudba Davida Rottera (se smíchovskou scénou  spolupracoval v předchozích letech na inscenacích Gottland, Crash u potoka či Nebe nad Berlínem). V písni inspirované arbesovskou poetikou se obě herečky představí vedle zpěvu i hrou na klavír a elektrickou basovou kytaru. Autorem scény, vycházející ze smíchovských reálií, je scénograf Jan Polívka, momentálně působící v Polsku. Ve Švandově divadle vytvořil už dříve scénu k inscenaci Byla jsem doma a čekala, až přijde déšť.

 

Intimní rozhovory s vůní podzemí

Přímo k divákům chystané inscenace se obrací sám režisér Dodo Gombár: „V cyklu Intimní rozhovory, který teď právě zahajujeme, bychom rádi formulovali pocit, který zažíváme z bezprostřední reality, při pozorování světa a života, které nás obklopují. Mám pocit, že Studio Švandova divadla se v posledních letech profiluje jako prostor s nečekanou dramaturgií a s koncepčním myšlením. Blízkost světa jeviště a hlediště - téměř na dotyk - prostředí pod hladinou Vltavy a zvláštní vůně podzemí kladou otázky tak nějak naléhavěji… Je pěknou odměnou, že jste s námi jako diváci při tom, že s námi vstupujete do otevřenějšího dialogu, než tomu bylo doposud. Děkuji za to, že pocit sdílení našich snah je zřetelný. Je to motivující. Vážím si toho a nepokládám to za samozřejmost,“ říká režisér směrem k čím dál početnější skupině „švandiváků“, kteří hlediště podzemního Studia pravidelně zaplňují.

První premiéra letošní sezóny tak otevírá ve Švandově divadle na Smíchově nový cyklus velkých hereckých příležitostí. Pod názvem Intimní rozhovory se do podzemního Studia chystají ještě další tři překvapivá setkání nečekaných dvojic. „Těžištěm Intimních rozhovorů je dialog, rozhovor bez kompromisů, ve kterém nahlédneme do svých vlastních kuchyní i do ložnic světa,“  říká umělecký šéf smíchovské scény Dodo Gombár, který do Švandova divadla zve i další zajímavé divadelníky a autory.  Schůzku na nejvyšší úrovni tu po něm zaranžuje režisérka a dramatička Viktorie Čermáková.  Její hra Vladimir Putin a Vasil Biľak stojí u trezoru by měla mít premiéru 31. ledna 2015.

KDO JE KDO:

Dodo Gombár

(*3. červen 1973, Trnava)

Současný umělecký šéf Švandova divadla na Smíchově patří k úspěšné generaci slovenských režisérů, kteří našli uplatnění na obou březích hraniční řeky Moravy. Citlivě a přesně sahá po neotřelých divadelních předlohách, které staví na tenkou hranu mezi realitou a snem. Zajímavá je vždy i hudební složka jeho inscenací, pravidelně uváděných a oceňovaných na domácích i zahraničních festivalech.Ve Švandově divadle na Smíchově (ŠD) je Dodo Gombár uměleckým šéfem a kmenovým režisérem od září 2010. Svou první sezonu tu otvíral Dorstovým Merlinem, na smíchovské scéně uváděným ve dvou samostatných inscenacích Merlin: Zrození a Merlin: Grál. Pro ŠD dále zrežíroval dále např. Crash u potoka, moderní přepis románu Karoliny Světlé, brutální outsiderskou grotesku Eskalátor spjatou s nedalekou stanicí metra Anděl nebo současný text Vladimirova děvka s Michalem Dlouhým v hlavní roli. Ve Švandově divadle režíroval i cyklus zhudebněných balad Český kalendář, na němž spolupracoval s Michalem Horáčkem. V říjnu 2013 měla premiéru Země Lhostejnost, hra inspirovaná porevolučními esejemi a texty Karla Kryla. V červnu 2014 byl uveden jeho další projekt, inscenace Proměna podle známé předlohy Franze Kafky, děsivé a zároveň směšně absurdní drama Řehoře Samsy, který se jednoho dne probudí jako obrovský hmyz.

Dodo Gombár je také respektovaným autorem. V roce 2011 dokončil film Smíchov pláče, Brooklyn spí (scénář a režie), dvakrát slavil úspěch jako dramatik v soutěži Ceny Alfréda Radoka s texty Hugo Karas a Třetí věk, do finále Cen Alfréda Radoka se dostala i jeho hra Bez Boha dom. Mezinárodně úspěšná je také jeho hra Mezi nebem a ženou. Pro letní přehlídku „Báječné léto s Michalem Vieweghem“ zadaptoval Biomanželku, pod Románem pro ženy je podepsán jako spoluautor. Za cyklus Hyde-Park – projekt „krátkometrážních“ premiér ve Švandově divadle, o jejichž rozpracování do podoby celovečerního představení rozhodují sami diváci - získal nominaci na cenu Divadelních novin.

Dodo Gombár pochází ze Smolenic, malebné obce na úpatí Malých Karpat v trnavském okresu. V Trnavě vystudoval gymnázium a na činoherní fakultě VŠMU v Bratislavě si pak vybral obor divadelní režie. Během studia pobýval v rámci roční stáže na Circle in The Square, Theater School on Broadway v New Yorku. Po absolutoriu na VŠMU (1998) se na dvě sezony stal kmenovým režisérem a uměleckým šéfem Komorného divadla v Martině a vytvořil tam za dobu svého působení, ať už v angažmá nebo jako hostující režisér, 13 inscenací (např. A. P. Čechov: Čajka; D. Gombár: Štúrovci - příběh bigbítové legendy; M. A. Bulgakov - D. Gombár: The Dog ́s Heart; M. Viewegh: Andělé všedního dne).

Od roku 2000 působil coby režisér na volné noze v řadě českých, slovenských i evropských scénách (Itálie, Maďarsko). Angažmá přijal až v roce 2006, kdy se stal uměleckým šéfem a kmenovým režisérem v Městském divadle Zlín. Ve své době zde nastudoval nespočet inscenací, jež se vyznačovaly charakteristickým autorsko-režijním pojetím (např. Faust, Tři sestry, Mistr a Markétka). Věnoval se i režii muzikálů a hudebních komedií (Šumař na střeše, Limonádový Joe, Kabaret, Balada pro banditu). Už jako host nastudoval ve zlínském divadle vlastní adaptaci románu Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně.

Městské divadlo ve Zlíně opustil v roce 2009. V témže roce se ujal režie jeho vlastní hry Tretí vek v Městském divadle v Žilině, jež následovala po uvedení lyrikálu Michala Horáčka Kudykam ve Státní opeře Praha. V té době zároveň pravidelně hostoval např. v Městských divadlech pražských, v Rokoku (B. Němcová - D. Gombár: Kauza Divá Bára), ve Švandově divadle na Smíchově (G. Büchner - D. Gombár: Vojcek - Der Romantiker nebo W. Shakespeare: Sen noci svatojánské), v Divadle Petra Bezruče Ostrava inscenoval vlastní text Hugo Karas. Ve Slovenském komorném divadle v Martině je autorem konceptu divadelního sitcomu www.narodnycintorin.sk, který zaznamenal mimořádný ohlas a připravuje se už jeho pátý díl. Dále působil v Divadle Reduta při ND Brno, v Městském divadle Brno, v Divadle Bolka Polívky, hostoval také v Činoherním Studiu Ústí nad Labem, ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, na Nové scéně Bratislava nebo ve Slovenském národním divadle Bratislava. Na kontě má už kolem 80ti režijních počinů.

Petra Hřebíčková

(*20. 9. 1979, Hodonín)

Vystudovala JAMU v Brně, obor činoherní herectví. V období 2002 až 2003 působila v brněnském divadle Polárka. Také hostovala v pražském Činoherním klubu a v Divadle ABC. Od roku 2003 do roku 2009 byla v angažmá v Městském divadle Zlín. Poté odešla na volnou nohu, kdy pohostinsky spolupracovala např. s Divadlem U Stolu, s Dejvickým divadlem nebo Divadlem na Fidlovačce (muzikál Hvězdy na vrbě).  V roce 2008 si zahrála titulní roli Maryši, za kterou získala Cenu Thálie. Členkou Švandova divadla je od roku 2010. Filmovou příležitost dostala zatím ve filmech Obsluhoval jsem anglického krále, Kawasakiho růže, Proměny nebo Muži v naději. V televizi se objevila např. v seriálech Svatby v Benátkách, Případy 1. oddělení. Nevinné lži, Kriminálka Anděl, Škoda lásky, Helena či Ulice.

Zuzana Onufráková
(*10. 12. 1981 Prešov)

Vystudovala gymnázium v Bratislavě a herectví na Katedře činoherního divadla pražské DAMU. Absolvovala kromě jiného rolí Lady Macbeth v režii ročníkového pedagoga Borise Rösnera. Účinkovala v Divadle v Celetné, v divadle ARCHA, v divadle Ypsilon, pracovala s výraznými mladými režiséry jako je Jiří Havelka, duo SKUTR či Daniel Špinar. V letech 2005–2010 byla v angažmá v Činoherním studiu v Ústí nad Labem.
Televizní diváci ji mohou znát ze seriálu Redakce, filmoví pak z kultovního generačního filmu Zoufalci. Objevila se i ve snímcích Taková normální rodinka a František je děvkař nebo v seriálu Kriminálka Anděl. Členkou hereckého souboru Švandova divadla d září roku 2010. 

HŘEBÍČKOVÁ S ONUFRÁKOVOU LEHCE MEDITUJÍ ANEB DĚVKY OD ARBESA

Dodo Gombár a kolektiv

REŽIE                                                                                     Dodo Gombár
DRAMATURGIE                                                                     Lucie Kolouchová                  
HUDBA                                                                                  David Rotter
SCÉNA                                                                                   Jan Polívka
KOSTÝMY                                                                              Lenka Odvárková

HRAJÍ

PETRA HŘEBÍČKOVÁ
ZUZANA ONUFRÁKOVÁ

Veřejná generálka 17. 10. 2014 ve Studiu Švandova divadla.           
Premiéra 18. 10. 2014 ve Studiu Švandova divadla.

www.svandovodivadlo.cz