LEGENDÁRNÍ TRAMVAJKA JE ZPĚT!

LEGENDÁRNÍ TRAMVAJKA JE ZPĚT!

LEGENDÁRNÍ TRAMVAJKA JE ZPĚT!

Několika generacemi oblíbená tramvajka opět vozí dětské návštěvníky. Zoo Praha tuto historickou atrakci po náročné rekonstrukci dnes dopoledne slavnostně uvedla znovu do provozu.

„Je tomu pětačtyřicet let, co se v Zoo Praha poprvé rozjela dětská tramvajka,“ říká ředitel pražské zoo Miroslav Bobek. „Za tu dobu svezla po svém okruhu snad přes dva a půl milionu dětí a není tedy divu, že potřebovala generální opravy.“

Nyní se vrací tramvajka po náročné dvouleté rekonstrukci, která probíhala ve spolupráci s experty z Výzkumného ústavu kolejových vozidel a z Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP).

„Tato volná replika klasické pražské třívozové tramvajové soupravy byla jediná, kterou bylo možné se v Praze až do roku 1991 svézt. Teprve v tomto roce byl totiž zahájen provoz historických souprav Dopravního podniku na lince 91, dnes 41,“ komentuje člen představenstva DPP a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský. „Osobně jsem touto dětskou tramvají jel na jaře 1978, když mi byly 4 roky.“

Na první jízdu vypravil obnovenou tramvajku ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek společně s panem Janem Šurovským a paní Jaroslavou Paldusovou, která tramvajku celých 43 let obsluhovala a zapsala se tak do srdcí celých generací.

„Já jsem vozila děti a pak i děti jejich dětí. Chodila tak ke mně vlastně tři pokolení,“ vzpomíná paní Paldusová. „Některým dětem se tramvajka líbila natolik, že se z nich v dospělosti stali řidiči tramvají, a přišli mě pak do zoo pozdravit a poděkovat mi.“

Dětskou tramvaj postavil v roce 1976 její manžel Vratislav Paldus, předlohou mu byl dvounápravový motorový vůz, který od začátku minulého století až do počátku 30. let vyráběly pražské Ringhofferovy závody, a dva dvounápravové vlečné vozy, jimž se říkalo „plecháče“ a v letech 1924 až 1931 je vyráběli jednak u Ringhoffera v Praze, jednak v Továrně na vozy v Kolíně.

V době svého vzniku jezdila tramvajka v tehdejším dětském koutku v místech, kde se dnes nachází expozice lachtanů. V roce 2001 byla přemístěna do nově vzniklé Dětské zoo poblíž restaurace Gaston, kde je dodnes. Rodina Paldusova atrakci vlastnila a provozovala až do roku 2019, kdy ji odkoupila právě Zoo Praha a rozhodla se jí vdechnout nový život.

V rámci dnešní akce nasadil pražský dopravní podnik na historickou linku 41 tramvajovou soupravu sestavenou z vozů, které inspirovaly pana Palduse. Zájemci se jimi mohli svézt od Planetária do centra Prahy a zpět.

Foto 1: Slavnostního uvedení do provozu se ujali ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek, člen představenstva DPP a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský a paní Jaroslava Paldusová (na snímku). Autor Petr Hamerník, Zoo Praha

Foto 2: Tramvaj nese označení cílové stanice Liboc – Divoká Šárka, a protože v době jejího vzniku jezdila do Divoké Šárky jedenáctka, má tramvajka dodnes číslo 11. Autor Petr Hamerník, Zoo Praha

Foto 3: Po své trati se dětská tramvajka poprvé rozjela v roce 1976. Od dnešního dopoledne je opět v provozu. Foto archiv Zoo Praha

Foto 4: Paní Jaroslava Paldusová pečovala o tramvajku celých 43 let. Nyní své žezlo – štípací kleštičky na lístky – předala svému nástupci panu Jiřímu Jarému (vpravo). Autor Oliver Le Que, Zoo Praha

Foto 5: Předlohou dětské tramvajky se mohli zájemci svézt na lince 41, historický vůz vypravil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Autor Oliver Le Que, Zoo Praha