Jak účinně bojovat s podzimní úzkostí, s chmury a depresemi

Jak účinně bojovat s podzimní úzkostí, s chmury a depresemi

Jak účinně bojovat s podzimní úzkostí, s chmury a depresemi

Podzimní radovánky

Krátící se dny a nepříznivé počasí přispívají k vnímání podzimu coby pochmurného období, na které nejen ti citlivější z nás častěji reagují pocity úzkosti či nervozity. Také stres můžeme na podzim snášet hůře než jindy. Přitom, jak příroda sama ukazuje, je podzim spojen také s barvami a pestrostí, které si můžete užít. Zkuste se inspirovat některými z našich tipů.

 

Škola volá

Nezní to na první poslech zrovna povzbudivě, ale zkuste si dát předsevzetí jindy než na Nový rok a s návratem školáků do lavic si najděte nový kurz, na který se jednou týdně vypravíte. Nejde o to zdokonalit dovednosti, které využijete například v práci, ale najít si něco, co vás bude opravdu těšit, ať už je to výroba šperků nebo dortíků, nový druh jógy a meditace nebo kurz focení. Nadšení z nových dovedností a často i lidí, které potkáte, vám pomůže snáze překonat případné podzimní chmury. A co víc, budete mít čas jen sama pro sebe, bez hašteření vašich dětí a manželova dovolávání se teplé večeře.

Barevný podzim

Trápí vás deštivé počasí a šedivá obloha? Je jen na vás, jak si den rozjasníte. Nejsnazší je vyrazit do deště vyzbrojena barevným vzorem na deštníku, novým barevným svetříkem nebo doplňky, které vás rozzáří. Tmavý

a často propršený podzim moc nesvádí k návštěvě kadeřníka. Ale riskněte to a změňte účes právě teď, na podzim. Klidně se odvažte a zvolte si tón či tóny, o nichž jste zatím jen snily. K podzimu přeci barvy patří!

Za světlem

Nedostatek denního světla souvisí například s úbytkem vitamínu D, zpomalením metabolismu a dalšími nemile vnímanými projevy. Využijte tedy každou chvilku, kdy na denním světle můžete pobýt. Pokud se vám poštěstí, aby alespoň jedna z cest do práce nebo z ní byla za denního světla, spojte ji s krátkou procházkou. Pokud to jinak nejde, zkuste alespoň občas ke krátké procházce využít polední přestávku v práci. Pozornost věnujte také dostatku kvalitního světla umělého. Potemnělá místnost osvětlená pouze monitorem počítače nebo obrazovkou televize vám na náladě nepřidá. Anebo se svým partnerem podnikněte něco, o čem dlouho mluvíte, ale zatím jste na to nenašli čas nebo odvahu. Oživí to váš vztah a k životu probuzená láska vám doslova prozáří život.

Budujte hnízdo…

Trávíte kvůli počasí více času doma? Tak nesmutněte a hnízdečko si na zimu pořádně zútulněte. Vydejte se pro nové dekorace nebo si je sama vyrobte. Zařiďte si v bytě nové místo, kam se budete v zimě těšit. Může jít

o původní gauč, který oživíte novým přehozem a polštářky, nebo o postel, kterou doplníte o nové povlečení

s podzimními motivy a lampičkou, kterou jste už dlouho chtěla. A i když váš partner bude nejspíš brblat, že „to předtím bylo dobrý a hezký“, zvykne si a časem vám dá za pravdu, že teď je to hezčí.

…ale nebojte se ho opustit

Je pochopitelné, že s krátícími se večery nás opouští touha vyrazit si ven. Nenechte se ale přemoci pocitem „nic se mi nechce“ a domluvte si s rodinou a přáteli pestrý program. Zajděte do divadla, jindy vyzkoušejte novou restauraci, escape room nebo třeba návštěvu wellness. Společnost si můžete dopřát i doma. Když máte „volný“ byt, pozvěte si do něj kamarádky a zavzpomínejte na holčičí večery, kdy u večeře a drinku zkoušíte nový styl zdobení nehtů či líčení.

Pečujte o sebe

Dopřejte si dostatek spánku a ideálně i pravidelný režim, který v souvislosti s časem spánku dodržujete během pracovního týdne i volna. Nezapomínejte na vyváženou stravu a dostatek vitamínů. Po létě, kdy automaticky jíme více ovoce a zeleniny, máme na podzim naopak tendenci je z jídelníčku postupně vynechávat. Vyzkoušejte také bylinky, z nichž některé mají příznivý vliv na naši psychiku. Patří k nim například třezalka tečkovaná, která podporuje navození duševní rovnováhy, klidu a soustředěnosti.

PODZIMNÍ TIP:

Třezalka tečkovaná obsahuje aktivní složky (flavonoidy, hypericin a hyperforin), které působí na takzvané přenašeče vzruchů tak, že přispívají k navození pocitu duševní pohody a rovnováhy. Extrakt nati třezalky tečkované, který přispívá ke zklidnění emocí a zmírňuje pocity úzkosti, nervozity a stresu, přináší v praktické formě tablet nový doplněk stravy Liftea Třezalka. Přípravek je možné užívat dlouhodobě, přičemž po 4 týdnech užívání je doporučena týdenní přestávka. Není určen dětem a nedoporučuje se těhotným a kojícím. Liftea Třezalka je k dostání v lékárnách a drogeriích dm za doporučenou cenu 109 Kč (30 tablet). Více informací najdete na www.liftea.cz