Díky aplikaci Daruju Krev se nyní můžete stát hrdinou

Díky aplikaci Daruju Krev se nyní můžete stát hrdinou

Díky aplikaci Daruju Krev se nyní můžete stát hrdinou

Po pandemii chybí v českých nemocnicích zásoby krve. Díky aplikaci Daruju Krev se nyní můžete stát hrdinou

Každý rok české nemocnice potřebují asi o tři až šest tisíc nových dárců krve více, než kolik jich skutečně mají. Vlivem pandemie je však letošní nedostatek mnohem kritičtější. David Stančík se proto rozhodl, že vymyslí způsob, jak lidi za darování krve odměnit. Svůj projekt Daruju Krev spojil s firmami Bolt a Blinkee a v období od 27. 7. do 31. 8. 2021 společně nabízí všem dárcům za jejich krev odměnu v podobě kreditů na jízdy zdarma. Tvoří tak hrdinskou komunitu.

David Stančík, autor aplikace Daruju Krev, si uvědomuje, že každý z nás se může dostat do situace, kdy bude krevní transfuzi sám potřebovat. Vyvinul tedy mobilní aplikaci, pomocí níž motivuje především mladé lidi k pravidelnému darování krve a zároveň je sdružuje. „Jsou obyčejnými lidmi. Přesto zachraňují tisíce životů a spoléhají na ně miliony ostatních,“ popisuje Stančík, proč vidí dárce krve jako superhrdiny. V České republice je jich ale zhruba o 150 tisíc méně, než kolik doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO).

Stančík se svým projektem uspěl v programu Soutěž & Podnikej, který usiluje o to, aby ze středoškoláků vyrostli sebevědomí a podnikaví lidé, jež budou schopni své inovativní nápady přeměnit v životaschopné projekty. Studenty seznamuje se světem podnikání a rozvíjí jejich kreativní i byznysové kompetence. David Stančík je důkazem, že se tento záměr daří.

Nyní Daruju Krev plánuje posunout své aktivity o krok dále, a to prostřednictvím dárcovské kampaně, která bude probíhat od 27. 7. 2021 do 31. 8. 2021. Koncept se rozhodly podpořit společnosti Bolt a Blinkee ve spolupráci s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání, který Soutěž & Podnikej organizuje. Společně se Stančíkem vymysleli podněcující akci za účelem motivovat veřejnost k prvnímu kroku pro pravidelné dárcovství. Prvních 200 dárců, kteří podstoupí odběr, získá kredity na jízdu s Boltem v hodnotě 150 Kč a 30 minut jízdy na skútru Blinkee. „Darovat krev znamená, někomu zachránit život. Platforma Bolt silně vnímá svoji společenskou odpovědnost nejen co se rozvoje udržitelné dopravy po městech týče, ale v tom nejširším smyslu. Proto jsme velmi rádi, že můžeme být součástí této dárcovské kampaně,“ vysvětluje Jakub Dvořák, šéf Boltu pro Českou republiku.

Na nedostatek krve upozorňovaly nemocnice už od jara. S útlumem dosud poslední vlny pandemie se v současnosti většina nemocnic vrací k normálnímu provozu. To ale znamená mimo jiné velké množství operací, které byly uplynulý rok odkládány. K těm komplikovanějším

je potřeba až deset jednotek krve, přičemž z jednoho odběru se získá pouze jedna jednotka. „V těch nejžádanějších krevních skupinách v současné době, což je krevní skupina A, té je nejvíce v populaci, a krevní skupina 0-, jsme asi na 40 % našich obvyklých zásob,“ uvedla pro ČT24 primářka transfuzního oddělení VFN v Praze Daniela Dušková.

Situaci nyní komplikují také letní dovolené a očkování proti koronaviru. U vakcín od společností Pfizer a Moderna je nutné dodržet před darováním krve odstup sedm dní od každé dávky, u vakcín AstraZeneca či Johnson & Johnson dokonce až 28 dní. Jelikož mají transfuzní přípravky omezenou trvanlivost, nemohou si zdravotnická zařízení ani tvořit větší zásoby.

Cílem kampaně Daruju Krev je 200 nových dárců. Postup, jak se zapojit do kampaně a stát se tak superhrdinou, je k nalezení na webu www.vezukrev.cz, kde si můžete přečíst například to, jak přesně proces probíhá, výhody dárcovství i kde je darování krve možné.

Boltu

Bolt je přední evropská přepravní platforma, jejímž cílem je zajistit, aby doprava ve městech byla ještě dostupnější, pohodlnější a udržitelnější. Bolt má více než 50 milionů uživatelů ve více než 40 zemích v Evropě a Africe. Společnost nabízí řadu služeb v oblasti mobility, jako je přeprava auty či jejich sdílení (carsharing), mikromobility ve formě elektrických koloběžek a kol, a rovněž dovoz jídla nebo doručování balíků. Všechny jízdy společnosti Bolt v Evropě jsou ze 100 procent uhlíkově neutrální v rámci programu Bolt's Green Plan, což je dlouhodobý závazek platformy Bolt snížit svoji ekologickou stopu.