Vídeň jako chytrá horákyně

Vídeň jako chytrá horákyně

Vídeň jako chytrá horákyně

Rakouská metropole je na první i druhý pohled tak poklidná, jako by se jí zavádění nejmodernějších technologií snad ani nedotýkalo. Přesto se tam digitální budoucnost činí. V posledních letech je město dokonce ukazováno za příklad, jak uplatňovat koncept SmartCity funkčně a citlivě ve vztahu k občanům a jejich potřebám.

Co může Praha bývalým kolegům z Rakouska-Uherska závidět, je především virtuální městský úřad. Na zhruba šesti stovkách speciálních on-line stránek jsou pro občana podrobně rozebrány nejrůznější úřední záležitosti. Až 200 nejběžnějších záležitostí je navíc možné vyřídit on-line bez osobní návštěvy.

Záležitostí zdánlivě vzdálenou od technologií je tvorba školních kampusů. Kombinovaná centra spojují do propojených celků školky, školy i aktivity dětí pro volný čas. Integrace dovoluje optimalizovat provoz objektů ve vztahu k energetické náročnosti, nemluvě o lepším navazování sociálních kontaktů. To se odehrává i v rámci projektu Azoomee, který žákům škol přibližuje historii vídeňských budov prostřednictvím rozšířené reality.

Pokud jde o novou výstavbu, všechny plánované i rekonstruované městské domy ve Vídni od letošního roku podléhají přísným standardům pro optimalizaci nákladů a nulovou spotřebu energií. Krásně to je vidět na hotelu Stadthalle fungujícím po rekonstrukci jako pasivní stavba. Zajímavostí je 10% sleva pro ubytované hosty, kteří do města dorazí vlakem nebo na kole. V jednom ale naše hlavní město Vídeň přece jen předběhlo. Tamní linky metra zavedly teprve nedávno experimentálně vracení energie při brždění vlaků zpět do rozvodné sítě, my podobný systém používáme už celou řadu let. A možná se do něj časem dostane i systém „chytrých“ kamer provozovaných společností CertiCon. Díky následné analýze cestujících lze získat informace o počtech osob vcházejících do určitých zón, a dokonce z nich někdy vyvodit i biometrická a demografická data. Takový systém už pár let funguje v obchodním centru Letňany, kde slouží k počítání návštěvníků a vykazuje přesnost kolem 99 %. Hodil by se též na parkovištích P+R, kde by mohly kamery CertiConu počítat auta a informovat o obsazenosti těchto záchytných míst. Ta by se měla dát na konci roku nově hradit i pomocí tzv. Lítačky.



Cílem je centrum bez emisí

Praha má v porovnání i s dalšími vyspělými evropskými metropolemi jednu z nejlepších dopravních infrastruktur. Zobrazování času příjezdu vlaku metra na nástupišti už není novinkou, letos k němu přibyla i možnost zjistit totéž v mobilní aplikaci také u většiny autobusů. Zbývají tak tramvaje, které se snad dostanou do podrobnějšího hledáčku brzy. S využitím přijímačů systému satelitní navigace Galileo bude možné přesně sledovat polohu jednotlivých souprav a podle toho vypočítat i časy příjezdů na konkrétní zastávky. „Kdy budou fungovat plně autonomně nelze předvídat, ale každý, kdo v poslední dekádě letěl letadlem, tak cestoval hromadným dopravním prostředkem, který je schopen plně autonomního provozu včetně startu a přistání v cílové destinaci,“ vysvětluje Vladimír Mařík mladší, obchodí ředitel společnosti CertiCon.

A kdo chce jet po vlastních, může už i v Praze využít elektrokol například sítě NextBike či sdílených elektrokoloběžek Lime, které ostatně jezdí i po Vídni. Jakmile si jednou stáhnete aplikaci pro jejich odemčení a sdělíte operátorům číslo platební karty, můžete je využívat u nás i za hranicemi. Obě firmy navrhují městu například, jak přispět k rozvoji cyklistické a parkovací infrastruktury a propagují „zpomalovací“ zóny pro ochranu chodců v exponovaných oblastech. Podobné zóny zavedlo už více než 500 evropských měst spolu s omezením vjezdu vozidel na konvenční pohon do centra. Ta by měla být v budoucnosti zásobována elektrovozidly v rámci EmissionFree-Delivery, aby se snížily emise CO2 a nedocházelo ke globálnímu oteplování.