V nadcházející divadelní sezóně chystá Činoherní klub  tři premiéry

V nadcházející divadelní sezóně chystá Činoherní klub tři premiéry

V nadcházející divadelní sezóně chystá Činoherní klub tři premiéry

V nadcházející divadelní sezóně chystá Činoherní klub

tři premiéry

Na rozdíl od novinkami nabité loňské sezóny si Činoherní klub tu letošní zvolil o poznání klidnější, premiéry připravuje tři. BABYBOOM Zuzy Ferenczové v režii Ondřeje Sokola, KONSENT Niny Raine v režii Šimona Dominika a 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH Dannyho Robinse v režii Braňa Holička. Jedná se o současné texty z oblastí, které jsou tvůrcům v Činoherním klubu nejbližší. Všechny tři inscenace jsou zasazeny do dnešního světa a přinášejí situace, ve kterých diváci, kteří je shlédnou, možná byli, jsou, budou, nebo by mohli být.

Dramaturgyně Činoherního klubu, Markéta Kočí Machačíková a Kateřina Popiolková k plánovaným hrám říkají: “Až si budou diváci k inscenacím číst víc – a nejlépe pak až je uvidí – mohou zaznamenat, že přestože se tematicky nepřekrývají (a ani jsme takovou ambici při jejich výběru neměli), mají přece jen něco společného. Kromě drobností, kterých jsme si všimli náhodou – totiž, že ve všech třech hrách se objevují malé děti – věnují se především partnerským vztahům a jejich proměnám v nových a nečekaných životních situacích. Ukazují, že se v určitých životních fázích nevyhnutelně, ale přirozeně dostáváme do nových rolí (BABYBOOM). Reflektují, jak se mění svět kolem nás a s ním taky naše vnímání a potřeba přehodnotit některé, nejen osobní a intimní hranice (KONSENT). Pátrají po tom, co se stane, když jsme nečekaně konfrontovaní s bazálními otázkami důvěry a víry (2:22).”

Hry tematizují rozdíly mezi představami, očekáváními, předsudky a realitou, která se od nich často dost liší. Dokonce nabízejí různé pohledy na to, co je skutečnost, a na to, co se skutečně odehrálo, aniž by odlišné verze byly nutně méně pravdivé, nebo se vylučovaly. Diváci tak před sebou mají více možností, mnohá pro i proti; staví je to do lákavé pozice jakéhosi pozorovatele, někdy dokonce detektiva nebo porotce, jsou nad tím vším a můžou se nechat strhnout, jen když budou chtít.

Umělecký šéf divadla, Martin Finger, věří, že s letošními tituly Činoherák u diváků uspěje podobně jako s těmi, kterým život vdechl minulou sezónu, zárukou jsou přinejmenším kvalitní režie: “Čeká nás nazkoušení tří nových titulů a všechno to budou české premiéry. Kromě stálého a divácky velmi úspěšného režiséra Ondřeje Sokola bude u nás znovu zkoušet Braňo Holiček, jehož první režie v Činoherním klubu, loni uvedený OŠKLIVEC v hlavní roli s Vojtou Kotkem, zaznamenala u diváků ohromný ohlas. K této režisérské dvojici se připojí Šimon Dominik se hrou, kterou si také sám přeložil. Současně s novými inscenacemi pro diváky chystáme doprovodný program. Kromě tradičního „ČK uvádí“ půjde znovu o scénická čtení nebo debaty po představeních.”

_______

PREMIÉRY 2022/23

uza Ferenczová

ABYBOOM

25. prosinec, porodnice, tři páry v očekávání. Emoce by se daly krájet. Jediná zdravotní sestra, která se zdá být o Vánocích na oddělení přítomná, vytváří místo klidu ještě větší chaos. Matky se strachují, těší, fyzicky trpí. Otcové volí vlastní taktiku – někdo panikaří, jiný popíjí, další flegmaticky čeká na „výsledek“. Děti však zmatek a napětí nijak nezajímá a nebojácně se derou na svět. Tedy... skoro všechny.

Co to znamená mít dítě? A co to s sebou přináší? Jak důležitou roli v tom hraje vztah rodičů? A chcete děti vůbec do dnešního světa přivést?

Tragikomedie z porodnice nabízí sondu do prostředí, které by z principu mělo být především radostné a šťastné, ale ne vždycky tomu tak je.

Hru BABYBOOM v překladu Kateřiny Popiolkové a v režii Ondřeje Sokola uvede Činoherní klub v české premiéře na začátku prosince 2022. Těšit se diváci mohou na Lucii Žáčkovou, Jana Hájka, Markétu Stehlíkovou, Sandru Černodrinskou, Viktora Zavadila, Romanu Widenkovou a Jakuba Burýška.

Zuza Ferenczová je slovenská dramatička a scenáristka. Vystudovala divadelní dramaturgii na činoherní a loutkové fakultě VŠMU v Bratislavě. Spolu s Antonem Medowitsem napsala hry REČIČKY a SOLITAIRE.SK, za kterou získali první cenu v soutěži Dráma 2007. Její divadelní hra BABYBOOM byla jedním ze dvou vítězných textů této soutěže v roce 2010.

ina Raine

ONSENT

Dva kamarádi proti sobě stojí u soudu jako právní zástupci obhajoby a obžaloby. Nejasný případ znásilnění se jich osobně netýká a jako profesionálů by se jich ani dotýkat neměl. Klíčovou svědkyní je žena, jejíž život a svět je přece na hony vzdálený tomu jejich. Je ale úplně vyloučené, že by se jim něco podobného mohlo stát? Když si svléknou talár a přijdou domů, nemají co skrývat?

Je správné mít tajemství, a je možné ho nemít? Jak velký je prostor mezi pravdou a lží, a máme právo nevypovídat? Jak různě se důkazy jeví v různém světle? A jak dobře známe svého partnera? Je dohoda to, když vyjádříme souhlas, nebo stačí, když neřekneme ne?

Tragikomedie o tom, že si nemůžeme být jistí ničím, zejména sami sebou ne. O tom, jak se běžně vzájemně nenápadně znásilňujeme, drobně se nutíme a z různých důvodů ohýbáme, děláme kompromisy, a možná si to vůbec neuvědomujeme. A o tom, že pravda může mít víc verzí, a přitom nebýt lží.

Česká premiéra hry KONSENT v překladu a režii Šimona Dominika je v plánu na konec března 2023. V inscenaci si zahrají Ondřej Rychlý, Marta Dancingerová, Vojtěch Kotek, Sandra Černodrinská, Ondřej Novák, Elizaveta Maximová a Lada Jelínková.

Britská divadelní režisérka Nina Raine debutovala jako dramatička hrou RABBIT v roce 2006, za kterou získala řadu cen. Její další tituly taky zaznamenaly úspěch a byly přeloženy do několika jazyků. KONSENT (CONSENT) je její čtvrtá hra; poprvé ji uvedlo Národní divadlo v Londýně v dubnu 2017.

anny Robins 2:22 – DUCHAŘSKÝ PŘÍBĚH

Jenny a Sam se spolu se svou malou dcerkou čerstvě nastěhovali do starého viktoriánského domu, který rekonstruují. První noci v neznámém a v ještě nezabydleném prostředí jsou lehce děsivé. Jenny je přesvědčená, že každou noc přesně ve 2:22 se z dětské chůvičky ozývají kroky – někdo chodí okolo postýlky. Je možné, že v domě straší? Sam, který je vědec, je pouze ochotný připustit, že cokoli, co může být slyšet, se dá jednoznačně rozumně vysvětlit.

A tak během kolaudačního večírku, na který přijde jejich kamarádka Lauren se svým novým partnerem Benem, po pár skleničkách vína padne rozhodnutí, že všichni zůstanou vzhůru. Až do 2:22... a pak se uvidí.

Je možné, že hororovou atmosféru vytváří jen tma za okny, obyčejná bouřka a vytí kaňkujících lišek ze zahrady, nebo dům skrývá nějaké tajemství? Kde leží hranice našeho poznání? Není přesvědčení, že na všechno je možné vrhnout světlo, taky nakonec jenom víra? Jak reagovat na tvrzení partnera nebo partnerky, že byl svědkem něčeho nadpřirozeného? A co kdyby vám někdo, koho milujete, řekl, že to, co víte, že jste viděli, neexistuje?

Čemu věříte vy? A máte odvahu zjistit pravdu? Neskutečně napínavý a zábavný, fascinující thriller, u jehož sledování nezáleží na tom, jste-li spíš skeptik, nebo na duchy věříte.

Hra 2:22, při jejímž psaní se inspiroval příběhy, na které narazil při svém rozhlasovém pátrání, měla premiéru v srpnu 2021 na West Endu a okamžitě se stala hitem.

Českou premiéru bude mít 2:22 v překladu Michala Zahálky a v režii Braňa Holička na přelomu května a června 2023. Představí se v ní Romana Widenková, Markéta Stehlíková, Marek Taclík a Václav Šanda.

Danny Robins je britský dramatik, scenárista a novinář. V současnosti je především autorem velice populárních a oceňovaných podcastových sérií BBC THE BATTERSEA POLTERGEIST, ve které kombinuje dokument s dramatickou formou, a UNCANNY, kde s přímými svědky a nezávislými odborníky rozebírá a zkoumá duchařské a další paranormální zážitky a události.

“ČK UVÁDÍ”

Příští rok bude dvacátým rokem, v jehož běhu se na jevišti Činoherního klubu představí deset až dvanáct inscenací neprofesionálních divadelních souborů. Za tu dobu, co „ČK uvádí“ existuje, se Nedělní večery amatérských a poloprofesionálních divadelních souborů proměnily v Celoroční přehlídku amatérského divadla za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Za finančního přispění téhož ministerstva také k blízkému výročí připravujeme skromnou publikaci. Vedle souborů, které u nás vystoupily, jsme oslovili i odborníky a přátele, aby vyjádřili své zážitky, pocity, nálady a názory na svět neprofesionální divadelní aktivity v naší zemi v uplynulých dvaceti letech. Od roku 2003 v Činoherním klubu odehrálo celkem 156 souborů 295 inscenací, z toho 135 souborů a 267 inscenací k nám zavítalo od roku 2007 za finančního přispění Ministerstva kultury ČR.

“Sezóna 2022/23 pro nás tedy bude trochu slavnostnější. Snad se v ní uskuteční i některá možná překvapení. Stále nám ale půjde hlavně o to, abychom mohli pozvat zajímavé neprofesionální herce, soubory a divadelníky z Prahy, Čech, Moravy a Slezska a aby se Činoherní klub stával prostorem, kde jednou nebo dvakrát za měsíc můžete být přítomni setkání s lidskou činností ze záliby a prožít její proměnu v divadelní zážitek,” doplňuje Radvan Pácl, dramaturg ČK uvádí.

DEBATY PO PŘEDSTAVENÍ

V sezóně 2021/22 jsme se rozhodli zavést debaty s herci a tvůrci inscenací. Zhruba jednou za měsíc máte možnost setkat se s námi po představení a zeptat se na výběr textu, zkoušení, diskutovat o tématech, která inscenace přináší, a o všem, co vás zaujalo a co vás zajímá. Debaty moderuje studentka katedry teorie a kritiky DAMU a externí redaktorka časopisu Svět a divadlo Barbora Sedláková. V dubnu a v květnu proběhly debaty o představeních OŠKLIVEC a EQUUS. Další plánujeme zase od října. Debaty se konají vždy po skončení vybraných představení v sále (najdete je označené v programu Činoherního klubu). Zúčastnit se jich může kdokoli z diváků představení.

CYKLUS SCÉNICKÝCH ČTENÍ SOUČASNÝCH ŠPANĚLSKÝCH HER

V minulé sezóně navázal Činoherní klub spolupráci se španělským kulturním Institutem Cervantes v Praze a zahájil cyklus scénických čtení současných španělských divadelních her. Za přítomnosti autorů a překladatelů tak máme možnost objevovat nové španělské a latinskoamerické texty a představovat je vám, našim divákům. Po každém scénickém čtení následuje diskuze s tvůrci, kde mohou být zodpovězeny jakékoli dotazy. První scénické čtení hry ARCHIMÉDŮV ZÁKON (Josep Maria Miró) se uskutečnilo v květnu 2022, druhé, hned následující, na začátku června, kdy jsme představili text s názvem GOLEM (Juan Mayorga). Další scénická čtení chystáme na podzim 2022. Akce se konají v Činoherní kavárně a vstup je zdarma.