Ukolébavky Pavla Jurkoviče v podání Hany Blažíkové a Tomáše Krále

Ukolébavky Pavla Jurkoviče v podání Hany Blažíkové a Tomáše Krále

Ukolébavky Pavla Jurkoviče v podání Hany Blažíkové a Tomáše Krále

OKOUZLUJÍCÍ UKOLÉBAVKY PAVLA JURKOVIČE VYCHÁZEJÍ NA ALBU V PODÁNÍ ZPĚVÁKŮ HANY BLAŽÍKOVÉ A TOMÁŠE KRÁLE A DALŠÍCH MUZIKANTŮ A ŽÁKŮ TOHOTO NEZAPOMENUTELNÉHO AUTORA

Před letošním svátkem Dne matek, který připadne na neděli 13. května, vydává Supraphon ve spolupráci se Společností Pavla Jurkoviče a za podpory Partnerství OSA jedinečný hudební dárek v podobě nové nahrávky ukolébavek zpěváka, hudebníka a učitele, kterému několik generací skvělých mladých hudebníků vděčí za láskyplné uvedení do kouzelného světa hudby. Pavel Jurkovič napsal v průběhu patnácti let „na míru“ pro děti svých blízkých asi stovku ukolébavek. Dvaadvacet z nich pro nové album vybral zčásti sám autor a zčásti pak jeho hudební přátelé v čele se sopranistkou Hankou Blažíkovou. Neodolatelné kouzlo a něhu jejího hlasu doplňuje (za tatínky) sametový baryton Tomáše Krále a celá řada skvělých muzikantů – například cembalistka Jiřina Dvořáková-Marešová, flétnistka Jana Semerádová, gambistka Hana Fleková či houslista Jan Hádek.

Překrásné ukolébavky v sobě nezapřou inspiraci lidovou hudbou, zřetelně v nich vnímáme také Jurkovičovu znalost barokních kancionálů. Proto také poetické aranže písní vycházejí především z barokního a lidového instrumentáře. Ano, většinou se hrálo na staré nástroje. Byla tam barokní harfa, barokní housle, francouzská barokní flétna, theorba, ale i moderní kytara nebo cimbál. Velmi důležitou osobou byla Jiřina Dvořáková-Marešová, která se podílela i na vzniku improvizací se Stano Palúchem, které jsou také součástí tohoto alba.“ uvedla Jana Semerádová, která také dodala: „Spojení hudby Pavla Jurkoviče a starých nástrojů mi přijde doslova ideální. Pavel Jurkovič psal tyto ukolébavky jednodušším způsobem, ale je tam určitá zvukovost, která velmi sedí této hudbě. Aranže, které připravili Hana Blažíková a Martin Radovský, mají v sobě neuvěřitelně barevný svět, který doprovází tyto ukolébavky a texty.“

 

Album PAVEL JURKOVIČ – UKOLÉBAVKY vychází na CD i v digitálních formátech již v pátek 4. května 2018.

Ukázky z alba naleznete na Supraphonline: https://www.supraphonline.cz/album/389054-jurkovic-ukolebavky

V nahrávce „UKOLÉBAVKY“ účinkují: Hana Blažíková – soprán a harfa, Tomáš Král – baryton, Hana Fleková – violoncello, viola da gamba, Jiřina Dvořáková-Marešová – cembalo, pozitiv, Jan Krejča – barokní kytara, teorba, chimes, Jana Semerádová, Martina Bernášková – flétny, Jan Hádek, Stano Palúch, Eva Dittrichová, Anna Romanovská – housle, Jan Mikušek – cimbál, Kateřina Ghannudi – harfa, Štěpán Buchar – kytara, Martin Rudovský – mbira, zvonečky Pavla Jurkoviče, Beáta Romanovská, Barbora „Kumo“ Kuželová – zpěv

PAVEL JURKOVIČ – Narodil se 18. srpna 1933 ve Starém Poddvorově v samém srdci Slovácka. Zpěv začal studovat po válce již ve svých dvanácti letech na pražské Schole cantorum při břevnovském klášteře, kterou založil legendární Miroslav Venhoda. Ten se stal Jurkovičovi ještě významnějším průvodcem hudebním světem, když jej v roce 1957 přijal do Pražských madrigalistů. V letech 1968–1975 se Jurkovič coby zpěvák, instrumentalista a aranžér podílel na činnosti souboru Chorea Bohemica. Jako autor scénické hudby zase spolupracoval s mnoha divadly, zejména s pražskou Violou a Říší loutek. V letech 1965–1967 studoval postgraduálně v Salcburku u Carla Orffa, jehož pedagogické dílo zásadně rozpracoval; založil Českou Orffovu společnost a jeho systém propagoval na českých školách; nejvýrazněji jej rozpracoval na pražské ZŠ Umělecká, která se tak svým pojetím hudební výchovy stala vyhlášenou. Pavel Jurkovič je mimo jiné držitelem ocenění za zásluhy o šíření orffovských myšlenek, uděleném Orffovou nadací v Mnichově (1995) a Ceny České hudební rady za iniciativní počiny v hudební výchově (1996). Od roku 1967 pravidelně spolupracoval s rozhlasem a v letech 1987–1990 byl redaktorem hudebních stránek dětského časopisu Sluníčko. Je rovněž autorem či spoluautorem mnoha učebnic, odborných publikací a zpěvníků, např. Jak počítají koťata, Od výkřiku k písničce, Hrajeme si ve školce nebo Písnička jako dárek; sepsal také velmi cenné memoáry – Otvírání paměti s podtitulem Obrázky na plátně času. Složil bezpočet dětských písní, z nichž některé téměř zlidověly: Masožravá květina a Cvrček, Pět minut v Africe, Malovaná pohádka či Měsíce.