SERIAL KILLER: SEASON 2

SERIAL KILLER: SEASON 2

SERIAL KILLER: SEASON 2

Festival Serial Killer se divákům poprvé představil v květnu roku 2018. Přilákal celou řadu televizních profesionálů i teoretiků a také 3000 diváků, z nichž někteří mohli při slavnostním zahajování vidět také jediného českého zástupce v televizní soutěži, exkluzivní premiéru seriálu Most!, s velikou delegací tvůrců a herců.

Jedním ze tří největších úspěchů loňského ročníku byl fakt, že vítěze hlavní soutěže, chorvatskou minisérii Strážce hradu, koupila do svého vysílání švédská veřejnoprávní televize, což je ojedinělá akvizice tohoto druhu v západní Evropě a jeden z důvodů vzniku Serial Killera. Druhým úspěchem bylo uzavření oficiálního partnerství s věhlasným Edinburgh TV Festival a získání pozornosti nových britských partnerů, včetně BBC.

Třetím, zřejmě nejzásadnějším krokem pro budoucnost celé akce, je podpora a oficiální spolupráce s Evropskou vysílací unií (EBU), která sdružuje všechny evropské televize veřejné služby (viz Letter of Intent v závěru zprávy).

Druhý ročník festivalu Serial Killer se uskuteční 24. – 29. září 2019. První festival TV a online seriálů ve střední a východní Evropě se bude konat přímo v centru města Brna.

Serial Killer divákům opět nabídne exkluzivní světové premiéry, více jak 40 projekcí, hlavní soutěžní přehlídku i soutěž nových webseriálů s mezinárodní porotou, také několik nesoutěžních sekcí a retrospekci toho nejlepšího z norské televizní produkce.

To vše za přítomnosti tvůrců, s nimiž mohou diváci po projekcích diskutovat.

V hlavní soutěži se letos utkají dvě silné české novinky. První je špionážní drama HBO

Bez vědomí/The Sleepers (režie Ivan Zachariáš, scénář: Ondřej Gabriel), která bude mít v polovině září slavnostní premiéru také na prestižním filmovém festivalu v Torontu.



Druhou novinkou je pak jeden z nejočekávanějších českých seriálů roku 2020, kriminální drama Zrádci/Rats (režie Viktor Tauš, scénář: Miro Šifra).

Za všechny další skvělé tituly lze jmenovat např. seriál Šťastná to země/State of Happiness o norském objevu ropy nebo Exit, nekompromisní sondu do světa top manažerů se závislostmi všeho druhu, která bude mít premiéru v norské televizi až několik dní později po uvedení v České republice. Chybět ale nebudou ani černočerné detektivní komedie nebo kvalitní seriály o současných teenagerech v sekci Seriály (nejen) pro mladé.

Prodej akreditací v ceně 460 a 310 Kč (studentská a seniorská sleva) už byl před prázdninami zahájen, v pátek 30. 8. v 9:00 bude na festivalových stránkách www.serialkiller.tv zveřejněn festivalový program.

Klíčovou složkou festivalu je atraktivní Industry Days sekce ve dnech 25. a 26. 9. (panelové diskuze, případové studie, speciální projekce a workshopy) pro filmové a televizní odborníky za přítomnosti vyhlášených evropských profesionálů a ředitelů televizí.

Cena akreditace na toto uzavřené fórum je 150 Euro. Celý program zahájí svým hodinový proslovem ve středu dopoledne významný norský televizní producent Ivar Køhn, který popíše svou zkušenost při zásadní transformaci v norském přístupu k televizní dramatice. Dostalo se jí pak nejvyššího ocenění v oboru televizní dramatiky - ceny Emmy pro nejlepší cizojazyčné drama.

Jedním z vrcholů programu pro profesionály bude také slavnostní předání nové ceny Progressive Killer pro výraznou televizní osobnost střední a východní Evropy, kterou zaštítí časopis Forbes.

Třetí den Industry programu (27. 9.) bude věnován elitním evropským filmovým a televizním školám a panelové diskusi o možnosti absolvovat studium pilotním dílem seriálu.



Podobně jako minulý rok se budou v tzv. KB pointu odehrávat prezentace českých filmových a televizních oborů pro studenty brněnských středních škol pod záštitou Komerční banky.

Letos nebudou chybět ani větší doprovodné akce s debatami a přednášky pro širokou veřejnost nad aktuálními trendy, koncerty seriálových znělek, stand-upy, ale také možnost přidat se na závěr festivalu k již tradičnímu pochodu nemrtvých s názvem Zombie Walk v ulicích města Brna.

Seriály se budou promítat především v kině Scala, dále v Divadle Bolka Polívky, No Artu nebo sále Kavárny Trojka. Vyjma “binge” projekcí budou uvedeny vždy dvě epizody z každé série. Další doprovodný program v režii festivalu či festivalových partnerů najdou diváci na Moravském a Jakubském náměstí. Uzavřený Industry program se bude odehrávat v unikátních střešních prostorách Tržnice Brno.

Autorem designu festivalu zůstává nositel mezinárodní European Design Awards, grafik Martin T. Pecina: „Vizuální styl festivalu je vysmeknutím hluboké poklony zběsilým filmovým titulkům úpadkové kinematografie čtyřicátých a padesátých let minulého století.”

Pilotní festivalový ročník vznikl především díky zásadní podpoře a důvěře ze strany statutárního města Brna, a také Jihomoravského kraje, Komerční banky a společnosti Cyrrus.

Letošní ročník finančně nově podpořili také Visegradský fond, Fondy EHP a Norska, Státní fond kinematografie a Ministerstvo kultury. Generálním mediálním partnerem je Česká televize, hlavním mediálním partnerem časopis Reflex, který na září chystá speciální festivalovou přílohu.

Rozpočet letošního ročníku ani jednání s dalšími českými i zahraničními partnery ještě stále nejsou definitivně uzavřeny. Náklady se budou pohybovat s největší pravděpodobností okolo 7,5 milionu korun.



Optimální rozpočet pro tento typ akce do nejbližších let je 12 milionů korun.

Jedním z dalších zásadních organizačních kroků v budoucnosti je vytvoření nové festivalové VOD platformy, kde budou mít příležitost shlédnout festivalové tituly online nejen návštěvníci festivalu, ale i ostatní zájemci o současnou kvalitní TV dramatiku.

Dalším organizačním krokem bude také celoroční TV show o seriálech nebo vzdělávací kurzy pro televizní zaměstnance pod vedením západoevropských TV osobností.

To vše je ale předmětem dalších jednání.

Pojďte s námi zabít čas.

Kam?

Do Brna!

Kam jinam? :)

Doprovodný program & Partneři

Veronika Staňková, veronika.s@serialkiller.tv

Guest service

Veronika Hvízdalová, veronika@serialkiller.tv

Ina Oravcová, ina@serialkiller.tv

Juliana Rychlíková, juliana@serialkiller.tv

Web:

www.serialkiller.tv

Adresa festivalové kanceláře:

Běhounská 18,

Brno

602 00

Základní programové pilíře festivalu Serial Killer

 

Program nezahrnuje webseriálovou soutěž, jejíž obsah bude vzhledem ke stále probíhajícím postprodukčním fázím zveřejněn za 14 dní speciální tiskovou zprávou, ani další doprovodný program včetně projekcí a seriálových “binge" sledování.

*Hlavní soutěž*

Zrádci/Rats (CZ/PL)

Jsou i horší věci než fakt, že vám jde po krku mafie. Například když vám jde po krku mafie a policie zároveň.

Kriminální koprodukční minisérie ČT a Heaven’s Gate producenta Viktora Tauše z prostředí drogové mafie inspirovaná skutečnými událostmi a jeden z nejočekávanějších českých seriálů nadcházejícího roku.

Bez vědomí/The Sleepers (CZ) 

Špionážní příběh z Československa konce 80. let, ve kterém se profesionální houslistka Marie a její politicky aktivní manžel Viktor po dvanácti letech londýnského exilu vracejí do Prahy. Rodinná návštěva se však brzy mění v drama. Seriál HBO uvede před letošní televizní premiérou 17. listopadu také prestižní filmový festival v Torontu. 

Úspěch/Success (HR)

Propletený a mnohovrstevnatý příběh čtyř cizích lidí v Záhřebu - městě plném korupce a podivných finančních machinací. Úspěšný seriál z produkce chorvatské HBO.

M - Vrah mezi námi/M - A City Hunts a Murderer (A)

Ve městě, kde každý bojuje s každým, se ztratí dítě, které nikdo neposlouchal…

Temné rakouské drama zasazené do dnešní Vídně, které je remakem a poctou legendárnímu filmu Fritze Langa z roku 1931.

Na schovávanou/Hide And Seek (UA)

Vizuálně dokonalá ukrajinská verze detektivního pátrání po zmizelém dítěti v podání mladé vyšetřovatelky a jejího nedůvěřivého kolegy.

Zatemnění/Blackout – (RU)

Ruské historické drama z 90. let, kdy se veterán z války v Afghánistánu po rozpadu Sovětského svazu snaží najít cestu zpět do normálního života. A rozhodne se kvůli tomu spáchat zločin.

*Fokus: Norsko*

Dvojče/Twin

Zatímco Erik žije sám v dodávce na pláži, kde učí turisty surfovat, jeho dvojče Adam je úspěšný podnikatel, manžel a otec dvou dětí. Alespoň do té doby, než se Erik vydá po letech do jeho uhlazené domácnosti s prosbou o peníze. Po nečekané tragické nehodě musí svého zdánlivě dokonalého bratra v životě nahradit. V hlavní dvojroli v norském seriálovém dramatu vystupuje Kristofer Hivju známý dnes ve světě díky roli Tormunda ve Hře o trůny.

Exit

Sex, drogy, byznys. Byznys drogy, sex. A občas rodina.

Komediální drama se stylistickými prvky dokumentárního interview ze života čtyř vysoce postavených norských finančníků.

Šťastná to země/State of Happiness

Jak se z “Moldávie západu” stala jedna z nejbohatších zemí světa?

Seriál vypráví fascinující příběh nálezu obrovského ložiska ropy, který život v Norsku doslova otočil naruby.

Valkyrien

Norská odpověď na nekončící vlnu často vyčpělých severských detektivek vyústila v případě Valkyrien v žánrovou fúzi, pro kterou britští kritici vymysleli název “scandi medi-noir” i přezdívku “norské Breaking Bad”. Zábavná jízda s bizarní zápletkou není jen hrou se žánry, ale odráží i dnešní společenské fobie a nálady.

Magnus

Originální, bláznivá, absurdní. To je norská komedie o policistovi, který vyšetřuje případy v přestrojení za kus nábytku. Jeho parťákem je kolega s neutuchajícími sebevražednými sklony. Jedna z nejsvéráznějších reakcí na masivní oblibu skandinávských detektivek a rovněž jeden z nejvtipnějších titulů, které lze na Serial Killerovi shlédnout.

Seveřané/Norsemen

Komediální “montypythonovský” koprodukční seriál norské veřejnoprávní NRK a Netlfixu z počátků norské historie, kdy světu vládli Vikingové.

*V kurzu - seriály (nejen) pro mladé*

SKAM (NOR)

Dnes už kultovní norský teenagerský seriál ze střední školy v Oslu, který díky realistickému zachycení každodenního života studentů působil zprvu na publikum jako dokument. Čas v seriálu ubíhal stejně jako ve skutečnosti a producenti na sociálních sítích vytvořili postavám profily, jejichž aktivita tento dojem posilovala. Všechny čtyři sezóny, z nichž se každá soustředí na jinou hlavní postavu, vystavěla scenáristka Julie Andem na základě rozsáhlého sběru dat tak, aby teenagerům pomáhaly překonávat problémy jako je nedostatek sebevědomí, homofobie nebo kyberšikana.

Mladí a perspektivní/Young and Promising (NOR)

Elise, která žije v USA, kde se snaží živit jako stand-up komička, přijíždí do Norska na návštěvu. Nečekaně jí ale neprodlouží vízum, a tak zůstává zaseknutá ve svém starém norském životě spolu s kamarádkami, jejichž perspektivy nejsou o mnoho lepší.

Mravy/Manners (IS)

Dvoudílné islandské drama popisující bolestné následky znásilnění dívky ze střední školy z perspektivy oběti i viníka.

Generace B/Generation B (B)

Komediální sci-fi seriál o generaci mladých lidí, kteří kvůli ekonomické krizi mohou práci najít jen díky konexím, korupci či černému trhu.

Slyšíte mě?/Can you hear me? (CAN)

Syrové realistické drama s komediální rovinou o třech kamarádkách, které v životě nemají právě nejlepší vyhlídky.

Dospěláci/Adults (FIN)

Komedie o finských hipsterech z vyhlášené helsinské čtvrti Kallio.

*Mezinárodní panorama*

Dvanáct/The Twelve (B)

Thriller zaměřující se na členy poroty sledovaného soudního procesu.

Mytho (F)

Francouzská komedie o ženě, které si její rodina začne skutečně všímat až v momentě, kdy se domnívají, že má rakovinu.

Kiri (GB)

Společensko-realistické drama o sociální pracovnici, která dovolí biologickému otci adoptované holčičky navštívit své dítě.  Následně ale otec i dívka zmizí.

Bauhaus (D)

Historické drama rekapitulující dějiny slavné německé umělecko-architektonické školy Bauhaus očima jedné z jeho nejvýraznějších studentek.

Gösta (SWE)

Švédská absurdní komedie o mladém dětském psychologovi s velkou a upřímnou touhou konat ve světě dobro a všem pomáhat.

Pro a proti/Pros and Cons (DK)

Komedie o dvou podvodnících, kteří založili rodinu a chtějí se usadit. Kvůli tomu ale musí provést ještě jeden poslední zločin.

Televize v naší části Evropy čeká velká konkurence, ale taky velká příležitost

-       rozhovor se zakladatelkou festivalu Serial Killer Kamilou Zlatuškovou

Proč jste festivalu dala název “sériový vrah”?

Název festivalu je nadsázka. Nejde v překladu ani tak o vraždění, spíš o zabíjení. I z toho důvodu určitě preferuju překlad “seriálový zabiják”. Ale nejsme festival detektivek, současná regionální televizní produkce nám jich už tak nabízí přehršel.

Jsme festival toho nejlepšího, co můžete v současné evropské televizní tvorbě najít. A speciálně s důrazem na východní Evropu, jejíž existenci západoevropští producenti často přehlíží, či doposud přehlíželi.

Kromě zabíjení času chceme totiž v prvé řadě zabíjet předsudky o televizní tvorbě v naší části Evropy, ale také zabíjet náš často zbytečný komplex méněcennosti.

Proč jsou takové rozdíly v televizní produkci západní Evropy oproti té východní?

Jsme považování za region telenovel. Kvalita u nás je, ale není jí dost, aby se dala programově prosazovat a nabízet v zahraničí. Ve zkratce lze říci, že se u nás na těch nejvyšších úrovních řeší dvojí kvalita potravin, ohledně dvojí kvality televizní tvorby, kterou ve velkém konzumují naši diváci, je ale ticho po pěšině, protože to politiky nezajímá, resp. tomu spíš nerozumí. Publikum se dělí na ty, kteří se aktivně rozhlíží, stahují, streamují a diskutují, a na ty, kteří jsou, třeba i kvůli svým omezeným technickým či finančním možnostem, závislí pouze na klasickém televizním vysílání, u kterého lze žehlit, jak praví klasik, resp. jak pravila Dana Kolářová ve Vratných lahvích.

V Norsku má celých 68 % obyvatel předplacený nějaký z VOD kanálů, tedy mají přístup k placenému videoobsahu.  V České republice jsou to pouhá 3 %. Ten rozdíl je masivní. Po stránce struktury je navíc ve většině zemí s kvalitní a dlouhodobě mezinárodně úspěšnou televizní produkcí také patrná investice do televizních inkubátorů a specializovaných televizních fondů a workshopů. A samozřejmě také schopnost rozlišovat tvůrce, kteří se umí dobře prodat, od těch, kteří umí dobře vyprávět. Čekají nás velké příležitosti, jen se jich musíme umět chopit a vysvětlovat širšímu publiku, že kvalita neznamená nudu. Naopak.

A není lepší se místo televize, na kterou se už část mladých lidí nedívá, zaměřit třeba na propagaci literatury?

Nedávno jsem četla výzkum, podle kterého kvalitní televizi, tedy “quality TV” nebo chcete-li “cinematic TV”, vyhledávají právě lidé, kteří hodně čtou. Dnes navíc nemusíte mít doma televizor, abyste ji mohli sledovat. A k tomu všemu patří právě adaptace slavných románů či novel mezi to nejlepší, co současný světový seriál nabízí. Třeba Netflix nyní v Kolumbii chystá adaptaci Márquézova románu Sto roků samoty. To je velmi obdivuhodný počin, doufejme, že se podaří.

Televize, lhostejno zda soukromá či veřejnoprávní, je a bude vždycky mimořádně důležitá. Zejména když ji začneme z perspektivy hrané tvorby brát jako významnou kulturní instituci, nikoliv jen jako továrnu na cukrovou vatu.