Růst prodeje rostlinných jogurtů o 900 procent

Růst prodeje rostlinných jogurtů o 900 procent

Růst prodeje rostlinných jogurtů o 900 procent

Růst prodeje rostlinných jogurtů o 900 procent: Čeká nás rostlinná budoucnost, shodli se účastníci prvního ročníku konference zaměřené na rostlinné výrobky

Minulé pondělí se odehrál historicky první ročník konference zaměřené čistě na rostoucí trend rostlinných produktů. Konferenci Plant-Powered Perspectives 2020 pořádal projekt Rostlinně a účastnili se všichni významní hráči na trhu s rostlinnými produkty. Agentura Nielsen poskytla prodejní data o rozsahu, který do této chvíle nebyl nikdy zveřejněn. Zástupkyně European Institute of Innovation and Technology zase mluvila o udržitelném potravinovém systému a proběhla i soutěž rostlinných startupů o poradenství i finanční výhru. Konference se kvůli pandemii koronaviru odehrávala ve virtuálnálním prostředí.

Začátek konferenčního programu se nesl ve znamení tržních čísel, prohlídky nejatraktivnějších produktů, které lze najít v regálech českých supermarketů, a vyhlídek do budoucna. Podle Andrey Vozníkové z agentury Nielsen se v brzké budoucnosti na trhu objeví rostlinné alternativy vajec, mořských plodů, uzenin z hub a cibule nebo rostlinná mražená hotová jídla mezinárodní kuchyně.

Vozníková dále hovořila o rostoucím rostlinném trendu v konkrétních číslech: „Rostlinná mléka v porovnání prodejů z loňského roku a roku 2012 vzrostla o 331 %, rostlinné jogurty o 900 %.“ Tento trend se rozhodla následovat i původně mlékárenská společnost z Polska Jogurty Magda. Zástupkyně společnosti Magdalena Kubit v rámci své prezentace popsala přechod společnosti k rostlinné výrobě a vývoj velmi oblíbeného kokosového jogurtu PlantOn, který trval přes dva roky.

„Jak nasytit předpokládaných 10 miliard lidí, kteří na naší planetě budou žít v roce 2050? To je výzva,“ řekla při své přednášce Marika Kůrová z European Institute of Innovation and Technology. S ostatními účastníky konference se podělila o to, jak může tato organizace pomoct podnikatelům, kteří svými aktivitami chtějí přispět k udržitelnému potravinovému systému.

Jakub Lunter ze slovenské společnosti Alfa Bio zase přispěl svým vstupem o historii sóji. Začal pět tisíc let nazpět, kdy byla sója společně s rýží v Asii považovaná za posvátnou plodinu. Zmínil i citát z amerických New York Times, že „tofu je nová pizza“ a dostal se až do přítomnosti. „Miliarda lidí má dnes sóju jako hlavní zdroj proteinu,“ uvedl ve svém výstupu zástupce slovenské společnosti.

V rámci konference proběhla také soutěž Plant-Powered Mashup. Rostlinné startupové projekty mezi sebou soutěžily před odbornou porotou o jejich rady a konzultace, roční propagaci svého projektu na sociálních sítích Rostlinně i o 10 000 Kč do začátku. Porota ve složení Zuzana Magálová (Garden Gourmet), Martin Rozhoň (Vivantis), Václav Liška (Leverage Technology) a Luboš Vidlička (Forky’s) nakonec vybrala za vítěze projekt Martina Lanty s názvem Etický Marketing. Jde vlastně o vyhledávač na způsob Amazonu nebo Heureky, který usnadní nakupování etických a udržitelných produktů.

Brand manažerka Garden Gourmet Zuzana Magálová ve svém příspěvku mluvila o tom, že pokud zákazník opustí zažité stereotypy, čeká ho bohatý svět rostlinných produktů. „Chuť je hlavním driverem při objevování rostlinné kategorie, ale zároveň i překážkou,“ zmínila. Podle průzkumu Garden Gourmet lidé nejčastěji mění své stravování kvůli pestrosti stravy, osobnímu zdraví a také kvůli chuti.

Zlatým hřebem konference byla panelová diskuze na téma „Budoucnost gastronomie je rostlinná“. Moderoval ji Libor Pozníček z projektu Rostlinně a diskutovali Jana Dorčáková z magazínu HOREKA, zakladatel konceptu Forky’s Luboš Vidlička a patroni projektu Rostlinně – Martin Kortus ze školy vaření Laboratorio a Ondřej Panoš z první flexitariánské restaurace v Praze – Spojky Karlín.

V diskusi se panelisté ohlédli za dalekou cestou, kterou rostlinná kuchyně v ČR urazila, probrali dopad pandemie na jejich podnikání a uvažovali o budoucnosti. A co jim na trhu nejvíce chybí? Zakysaná smetana v rostlinné verzi a kvalitní zelenina. „Přeju všem kolegům v gastro sektoru, abychom to přežili a abychom se příští rok na konferenci potkali osobně,“ uzavřel diskusi a program konference Ondřej Panoš.

O Rostlinně

Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit požadavky zákazníků v moderní době.



Zároveň slouží jako rádce pro zájemce o rostlinné stravování, ti mohou načerpat inspiraci na sociálních sítích projektu. V loňském roce vyhlásil projekt také první ročník ankety o rostlinný produkt roku, v níž zvítězil veganský nanuk značky Magnum od firmy Unilever. Letos projekt provedl hodnocení obchodních řetězců z hlediska jejich nabídky rostlinných produktů, tento první ročník opanoval Globus. Letos v srpnu projekt provedl také hodnocení kavárenských řetězců z pohledu rostlinné nabídky, první ročník vyhrál Starbucks. Anketu rostlinný produkt roku i průzkum rostlinné nabídky řetězců a kaváren plánují tvůrci projektu v budoucnu opakovat. V letošním hlasování o produkt roku uspělo mleté rostlinné Next Level Hack z Lidlu.