Roald Amundsen přistál v Praze

Roald Amundsen přistál v Praze

Roald Amundsen přistál v Praze

Roald Amundsen přistál v Praze

V těchto dnech končí v Praze natáčení koprodukčního norsko-švédsko-českého snímku Amundsen, který režíruje Espen Sandberg. Norský režisér už má například nominaci na Oscara nebo Zlatý globus za film Kon-Tiki a stojí také za režií posledních Pirátů z Karibiku či seriálu Marco Polo.

V hlavním městě o víkendu dotáčel dobrodružné drama o největším polárním badateli všech dob, Norovi Roaldu Amundsenovi, který mimo jiné jako první dosáhl jižního pólu a stal se na začátku minulého století největším polárním objevitelem. Jako první také například přeletěl severní pól ve vzducholodi. Tato vzducholoď, Amundsenovo letadlo, jeho lodě i tyto dekorace pro film vznikly v České republice a putovaly i do zahraničí. Snímek se totiž natáčí také na Islandu a v Norsku.

Další českou stopu můžeme vysledovat v rámci tvůrčích profesí jako je například kostýmní výtvarnice Michaela Hořejší Horáčková či art director Martin Kurel. Koproducentem za ČR je společnost Film Kolektiv (producenti Pavel Berčík a Silvie Michajlova) a mezi převážně norskými herci najdeme například i Vojtu Kotka.


Právě ten se ve čtvrtek 3. května objevil ve své roli Karla Feuchta, člena Amundsenovy posádky při výpravě na severní pól, i na pražské náplavce, kde vznikla dekorace přístavu v Oslo. Natáčela se zde scéna příjezdu Amundsenovy výpravy do Osla. „Hraju Karla Feuchta, německého mechanika, který s Amundsenem absolvoval cestu na severní pól. Tady točíme příjezd naší výpravy do města, kde nás vítají nadšení obyvatelé. Natáčeli jsme ale i na Islandu, na což mám skvělé vzpomínky,“ dodal herec k celodennímu natáčení, kde v hromadných scénách vystupovalo na 200 českých komparzistů i známí norští herci jako Pål Sverre Hagen, Ole Christoffer Ertvaag, Christian Rubeck, Trond Espen Seim, Jonas Strand Gravli, Marius Lien a další.

Příběh vypráví nejen o odvaze k celoživotnímu bádání a dosažení jižního pólu 14. prosince 1911, ale také o Amundsenově osobnosti, jejíž odvrácené stránky zatím nikdo veřejně neodkryl. Ve filmu bude zachyceno i jeho dětství, kdy tématu velkolepých expedic propadl, či jeho vztah s bratrem Leonem, který byl pro něj v životě neméně zásadním. V Praze sourozence ztvárnili dva norští dětští herci během dopolední scény z jeho dětství, odpoledne už se točila scéna s dospělým Amundsenem.


„Být koproducentem takového projektu je skvělá zkušenost nejen pro naši společnost, ale také pro celý štáb a kreativní profese, které na filmu pracují. Být díky dotaci Fondu kinematografie plnohodnotnou součástí Amundsena Espena Sandberga je skvělou filmařskou školou pro celý český filmový průmysl a zkušenosti, které zde získáváme, nám mohou pomoci dostat české filmy na mezinárodní úroveň,“ řekl český koproducent snímku Pavel Berčík.

„Tato spolupráce je velmi inspirativní a společnost Motion Blur mimo jiné plánuje koprodukčně vstoupit do našeho projektu Bod obnovy, který máme v plánu natáčet příští rok,“ dodal producent z Film Kolektivu.

Film Amundsen se u nás natáčel celkem 22 dní, do kin by měl přijít v roce 2019 a distribuovat jej bude Bontonfilm. Produkuje jej norská společnost Motion Blur (Espen Horn a Kristian Sinkerud), investorem je Svenks Film Industri ze Švédska. Česká strana využívá systém filmových pobídek a snímek získal podporu minoritních koprodukcí ze Státního fondu kinematografie.


„Státní fond kinematografie považuje podporu minoritních koprodukci za důležitý segment podpory, který dává smysl. V kombinaci s pobídkami umožňuje českým koproducentům být plnohodnotným partnerem i v evropských koprodukcích, jež kombinují velké téma, vysoké umělecké nároky a zároveň celosvětový divácký potenciál. Tím si pochopitelně i český producent zlepšuje svůj profesní profil, což mu umožňuje získat pak pro svůj majoritní projekt zahraniční partnery daleko jednodušeji. Celkově se tak český filmový průmysl stává konkurenceschopný,“ vysvětlila ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

Význam natáčení zahraničních produkcí v České republice potvrzuje také Pavlína Žipková, vedoucí Czech Film Commission, která je od loňského roku součástí fondu. „Ročně tu zahraniční filmové a televizní produkce stráví stovky natáčecích a přípravných dnů a utratí kolem 4,5 miliardy korun. Je skvělé, že zahraniční produkce do této míry zaměstnávají místní filmaře.“

Norský producent Espen Horn vnímá spolupráci s Českou republikou také velmi pozitivně. „Měli jsme na výběr několik zemí, například Maďarsko nebo Litvu, v podstatě za velmi podobných podmínek, ale vybrali jsme si Prahu. A jsme velmi spokojení. Natáčení tady bylo úžasné, čeští filmoví profesionálové naprosto bezkonkurenční a například místo jako je pražská náplavka, kde jsme točili část Osla, bychom jinde nenašli tak přesně odpovídající našim představám,“ řekl producent Espen Horn.


„Jsme za tuto spolupráci rádi, Česká republika je celosvětově známá mezi filmovými profesionály jako místo s kvalifikovanými filmovými řemeslníky, ale my na tomto projektu využíváme i umělecké profese. Dalo by se říct, že Amundsen kombinuje to nejlepší ze všech tří koprodukčních zemí. A jsme rádi, že i český Fond kinematografie věří v potenciál projektu tak silně, jako v něj věříme my,“ doplnil producent Horn.

Spokojený s natáčením v Čechách byl i režisér Espen Sandberg. „Bez velké podpory mezinárodního štábu by nebylo možné tak velký projekt natočit. Vizuální část tohoto filmu je velmi důležitá a je hlavně v rukou norského kameramana Påla Ulvika Roksetha, islandského architekta architekta Karla Júlíussona a české kostýmní výtvarnice Michaely Horáčkové Hořejší,“ dodal režisér filmu Espen Sandberg.