20. května 1873 se zrodily modré džíny. Právě v tento den před 150 lety se LevisStrauss a Jacob Davis rozhodli v Americe patentovat měděné nýty na pánské pracovníkalhoty. Tyto tzv. pasové overaly, neboli kalhoty z denimu, maximálně vyhovovalypotřebám amerických dělníků ze Západu. Ještě potrvá dekádu, než se tyto pracovníkalhoty zapíší do historie pod názvem “jeans”.
Jak s časem rostla rychle jejich popularita, která čerpala především z jejich velkéodolnosti a praktičnosti, staly se už na přelomu 19. a 20. století stylovou nezbytnostíuž nejen dělníků. V roce 1918 se společnost rozhodla rozšířit sortiment i o dámskouřadu, čímž reagovala i na emancipační snahy amerických žen. Ve stejném roce LS&CO.vytvořil tzv. “Freedom-Alls”. Šlo o jediný kus látky určený doslova pro práci neborekreaci. Slovo Freedom je v názvu použito úmyslně, jelikož Amerika se stále ještěvypořádává s První světovou válkou a bylo zvykem se k válce vztahovat. Svobodou seale také naráželo na volný pohyb, který ženám tento kus látky umožňoval.
Do 30. let 20. století bylo jasné, že LS&Co. musí reagovat na rostoucí zájem o Levi’s®džíny speciálně jen pro ženy. Na amerických farmách a rančích nosily ženy džíny posvých otcích, manželech, nebo bratrech. Navíc se ranče staly populární lokací pro trávenídovolené. Návštěvníci se oblékali jako kovbojové a k tomu Levi’s® džíny užneodmyslitelně patřily.
Aby mohl uspokojit tuto poptávku, představil LS&Co v roce 1934 Lady Levi’s®, nebotaké modré 701 džíny. Byly vyrobené z odlehčené denimové látky a střihově upravenéna ženskou postavu.
Stejně jako pánské 501® měly i 701 propínací poklopec. Ve Vogue čísle věnovanémživotu na farmě, které vyšlo 15. května 1935, byly Lady Levi’s® doporučené jakonejvhodnější oblečení na takovou dovolenou spolu s typickým Stetson kloboukem akovbojskými botami.
Do 60. let 20. století se pak pozornost začala soustředit na mladší dívky, které vystřídalyv počtu dospělé ženy, co se nošení džínů týče. Pro ně vznikly strečové džíny, nové střihyjako zvonáče a úpravy v podobě nášivek a potisků.V této době se z denimu vyráběly i koupací úbory a topy se zavazováním za krk. Dívky si
také často přešívaly svoje džíny na dlouhé zvonové sukně.
Od 70. let 20. století pak LS&CO. vyráběl a prodával svoje produkty v Evropě a Asii,stejně jako stále v U.S. , a již tehdy byly teenageři jeho nejoblíbenějšími zákazníky. Navětšině plakátů z této doby je mládež zachycena v různobarevných džínách a košilích. Vtéto době také značka rozšířila svůj sortiment o kalhoty z jiných materiálů, sukně a saka.
1981
V roce 1981 LS&Co. představil 501® džíny střižené speciálně pro ženy, které padlyskvěle na ženskou postavu, ale současně obsahovaly všechny původní prvky originálníchpánských 501®. Představení zahrnovalo TV kampaň, která se jmenovala “Travis, You’rea Year Too Late,” která odkazovala na scénu z populárního filmu Giant (1956) s JamesDeanem. Reklama tehdy vyvolala velký poprask a i díky ní byly džíny velkým hitem.
Jako součást letošních oslav 150. výročí 501® se Levi’s® rozhodl oživit ikonu ze svýcharchivů a s rokem 2023 představil novinku 501®’81. Střih má vyšší pas a zúženounohavici. Jde o perfektní poctu klasickým “80s mom” džínům, které si spojujeme s érou80. let. Současně ale skvěle sedí do momentálních trendů především, co se barevnýchodstínů týče.
501® džíny pro ženy jsou dnes nošené po celém světě a jsou součástí kulturního asociálního narativu, vyprávěném už samotnými ženami, které si svoje 501® už zcelaovládly.