NESPRESSO TALENTS ZNÁ VÍTĚZE!

NESPRESSO TALENTS ZNÁ VÍTĚZE!

NESPRESSO TALENTS ZNÁ VÍTĚZE!

MEZI TŘI NEJLEPŠÍ PATŘÍ SNÍMEK Z ČESKÉ REPUBLIKY

Česko po třech letech opět zabodovalo v mezinárodním kole filmařské soutěže Nespresso Talents. Z celkových 740 soutěžních snímků na téma Pozitivní spirála vybrala porota mezi tři vítěze i českou zástupkyni Danielu Hýbnerovou, která tak navázala na vítězství Darii Kashcheevy z roku 2017. Trojici nejlepších již vybrala i česká porota, kterou nejvíce oslovili mladí autoři Oliver Beaujard, Iryna Kachalouskaya a Diana Horká.

Krátké filmy ve vertikálním formátu s tématem Pozitivní spirála letos do soutěže Nespresso Talents zaslali začínající tvůrci z celkem 47 zemí. V záplavě stovek originálních děl porotu zaujal animovaný snímek Daniely Hýbnerové The One About the Shirt, který vypráví příběh košile, která se shodou náhod postupně dostává k různým lidem a ti si ji upravují k obrazu svému. Film je založen na myšlence znovuvyužití oblečení a radosti z maličkostí kolem nás. Daniela si umístěním na druhé příčce vysloužila odměnu 3 tisíce eur na rozjezd kariéry a pozvánku na festival v Cannes 2021. „Úspěch Daniely připomíná rok 2017 a vítězství studentky pražské FAMU Darii Kashcheevy, která v soutěži Nespresso Talents odstartovala svou hvězdnou filmařskou dráhu, letos korunovanou nominací na Oscara. Jde o důkaz, že Česká republika je stále líhní dobrých filmařů, a nás těší, že Nespresso Talents je pro vycházející filmařské hvězdy inspirací,“ říká k letošnímu dobrému výsledku Andrea Petrová, Marketing Manager společnosti Nespresso.

Trojicí nejzajímavějších českých děl se pro letošek staly snímky Flubér Olivera Beaujarda, Dance of Life od Iryny Kachalouskayi a Karafiát autorky Diany Horká. „U všech oceněných mě potěšila vizuální stránka a ve dvou případech humor, nadhled, trocha sebeironie i pečlivá a promyšlená výprava filmů. Hlavně humor a vtip jsou důležité ingredience nejen do složité doby, ale pro krátký formát podle mne skoro nezbytnost,“ uvedl Martin Vandas, filmový producent a zároveň porotce letošního ročníku. Porotkyně Petra Nesvačilová dodává: „Já upřímně musím říci, že mi u většiny filmů chyběla větší péče a čas, ale přesto si vždy uvědomíme, kolik je talentovaných lidí. Vítězné filmy měly dotažený jak scénář, tak i vizuální stránku. Jsou to opravdu dobré krátké filmy.“

Do filmových příběhů se také promítla letošní koronavirová krize, jak podotýká i třetí porotkyně Markéta Pavleje: „Hodně témat bylo inspirováno pandemií a reakcí lidí na ni. Pak se také většina snímků odehrála v různých nespecifikovaných historických obdobích a je známo, že v dobách krize, lidé více myslí na minulost.“

Vítězné trio si mezi sebe rozdělí odměnu v celkové výši 5000 eur (3000 eur pro vítěze a po 1000 euro pro 2. a 3. místo) a společně se podívají na Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2021.

Veškeré vítězné snímky Nespresso Talents 2020 jsou ke zhlédnutí na stránkách www.nespresso.com/talents/cz/cs/contest

MEDAILONKY VÍTĚZŮ ČESKÉHO KOLA NESPRESSO TALENTS 2020

 

OTÁZKY PRO VÍTĚZE:

1. Co Vás přivedlo k filmu? Kdo ve vás poprvé probudil filmařskou vášeň?

2. Jak se vám pracovalo s vertikálním formátem? Překvapilo vás na této perspektivě něco?

3. O čem je váš snímek?

4. Jaké máte filmové plány do budoucna?

 

1.místo Nespresso Talents CZ Název filmu: FLUBÉR Autor: Oliver Beaujard

Režisérská dvojice Oliver Beaujard & Nina Zardalishvili

1. Moje první filmy, které jsem viděl v kině – Nekonečný příběh a filmy od Disney.

2. Pokoušeli jsme se experimentovat s vertikálním formátem, pojmout kompozici jinak, než je pro nás obvyklé a hlavně zábavně.

3. Hlavní postavou filmu je snílek Flubér, jehož největším snem je mít dlouhé vlasy. Proto tráví dny tím, že chrání přírodu, která mu tuto snahu vrací.

4. Točit filmy, točit filmy a točit filmy.

2.místo Nespresso Talents CZ Název filmu: DANCE OF LIFE Autor: Iryna Kachalouskaya

1. Začínala jsem před pěti lety jako druhý fotograf na svatbách. Už tehdy mě inspirovala práce kameramanů a po nějaké době jsem si uvědomila, že sleduji právě videa víc a víc. K pohyblivým snímkům mě přivedl fakt, že jsou živější, více emotivní, dynamické a dramatické. Díky tomu začal můj přechod k videu.

2. Bylo to velmi překvapivé! Tolikrát jsem nastavovala kameru na tripod horizonátlně a pak ji musela přenastavit. Tento nový formát mě utvrdil, že horizontální pohled je zvyk. Vertikální kompozice tak byla novou cestou myšlení, byl to případ, kdy obvyklé se stalo neobvyklým a podobně.

3. Ve zkratce jsem si zkoušel apředstavit co by se dělo, kdybychom se nestarali o přírodu. Film je srovnáním dvou stran, kdy se každý musí zamyslet, v jaké světě chce žít.

4. Teď pracuji na scénáři pro krátký film, který plánuji začít točit v blízké budoucnosti. Tento rok se také chystám nastoupit na FAMU.

3.místo Nespresso Talents CZ Název filmu: KARAFIÁT Autor: Diana Horká

1. Lenka Drncová, režie: Se sestřenkou Michaelou jsme dostaly nápad, že bychom si mohly založit blog. Ale jelikož klasický psaný blog nebylo přesně, to co nás táhlo, rozhodly jsme se tedy pro videoblog. Začaly jsme točit krátká videa, v mých 12 letech jsme si vymyslely scénář ke 45minutovému filmu, který jsme následně o prázdninách v rámci zábavy s rodinou natočili, následovaly další filmy, seriál a další videa.

Filmařskou vášeň ve mě nejspíše probudil můj kamarád, českobudějovický režisér Dan Habrda, se kterým jsem se seznámila na jedné youtuberské akci v roce 2014, tedy v mých 16 letech. Vzal mě na natáčení svého v té době ještě školního cvičení, kde jsem začala pronikat do fungování filmu a velkého štábu za kamerou. Dodnes je jeho práce pro mě velkou inspirací a jsem ráda, že se mohu i v současnosti podílet na jeho projektech.

2. Bylo to určitě rozdílné než pracovat s klasickým horizontálním formátem. Ale spíše, než že mě to překvapilo, jsem se tím snažila maximálně inspirovat. Vedlo mi to myšlenky ke geometrii, obdélníkům, a nějak mě z toho napadla ta 60. léta, kde se hodně používaly geometrické vzory, střihy šatů do obdélníku... Ale překvapilo nás určitě jak obtížné je pracovat v tomto formátu s kompozicí, když má člověk více postav v záběru a musí si uvědomovat, že se mu v záběru nemůžou pohybovat tak, jak je zvyklý u formátu horizontálního.

3. Náš snímek je o tom, jak z prvotně nešťastné situace ve finále vznikne několik dalších pozitivních událostí, jak díky jednomu rozchodu se nakonec dá dohromady naprosto neplánovaně jiný pár a narodí se jim dítě, které dokáže později pomoci řadě jiných lidí.

4. Chci se věnovat filmovým projektům s naší TANIN film production, aktuálně jsme začali pracovat na mysteriózním seriálu, který připravujeme pro online prostředí. A také nás čeká můj a našeho kameramana Filipa Vaňka absolventský film, který budeme realizovat opět ve stejném složení hlavního štábu jako Nespresso.

2.místo Mezinárodní kolo Nespresso Talents

Název filmu: THE ONE ABOUT THE SHIRT

Autor: Daniela Hýbnerová

1. K animaci jsem se poprvé dostala na VOŠ Václava Hollara. V prváku jsme na klauzury dělali kraťoučký film a mě to bavilo, tak jsem si říkala, že by bylo docela fajn v tom pokračovat. S mým absolventským filmem mi pak hodně pomáhal Matyáš Trnka, který na VOŠ Václava Hollara učí. Otevřel mi dveře do světa filmového myšlení a získala jsem povědomí i o festivalech. A já mu za to děkuju, protože jsem o tvorbě animovaného filmu nevěděla vlastně vůbec nic.

2. S vertikálním formátem se mi pracovalo dobře, bylo to pro mě stejné, jako kdybych si na kreslení vzala jiný tvar papíru. Někdy kreslím na čtvercový, někdy na obdélníkový, ale vždycky se s kresbou na tu stránku musím vejít. A byla pro mě příjemná změna tímto způsobem přemýšlet i u filmu.

3. Film “The One About the Shirt” vypráví příběh košile, která se shodou náhod postupně ocitá u různých lidí a každý si ji nadšeně poupraví k obrazu svému. Film je založen na myšlence znovuvyužití oblečení a radování se z maličkostí okolo nás.

4. Momentálně pracuji na krátkém animovaném dokumentu ze života kukaček, který bude hotový začátkem září a zároveň začínám psát scénář na svůj bakalářský film.

 

ČTYŘI OTÁZKY PRO ČESKÉ POROTCE NESPRESSO TALENTS 2020

 

1. Jak hodnotíte letošní soutěžní filmy a to, jak si poradily se zadaným formátem a tématem Pozitivní spirála?

2. Jak do letošního ročníku zasáhla situace kolem COVID-19 z pohledu zaslaných snímků?

3. Čím vás zaujali vybraní finalisté/vítězné snímky a čím vás konkrétně přesvědčili o tom, že patří mezi nejlepší?

4. Co pro vás osobně znamená Pozitivní spirála a máte po zhlédnutí soutěžních snímků pocit, že film může odstartovat změnu k lepšímu i v reálném životě?

 

Markéta Pavleje, bloggerka

1. Našlo se mezi soutěžícími pár opravdových talentů. Každý film jsem si pustila samozřejmě mnohonásobně krát a líbilo se mi, že některé filmy měly opravdu hloubku, kterou jste objevovali po vrstvách, a samozřejmě reflektovaly dané téma.

2. Myslím si, že celkem zásadně. Hodně témat bylo inspirováno pandemií a reakcí lidí na ni. Pak se také většina snímků odehrála v různých nespecifikovaných historických obdobích a je známo, že v dobách krize, lidé více myslí na minulost.

3. Jejich filmy byly skvěle výtvarně zpracované, měly hloubku, nápad, následovaly a dobře mapovaly téma. Nutily člověka zamyslet se. Nebyly prvoplánové.

4. Některé snímky mají opravdu potenciál probudit v lidech pozitivní spirálu. Tou je pro mě v podstatě jakýkoli nesamozřejmý dobrý skutek. Protože je inspirací pro druhé a většinou se taková dobrá pozitivní energie ještě dlouho nese a nabaluje na sebe další.

Martin Vandas, filmový producent a pedagog katedry Animace na FAMU

1. Letošní ročník hodnotím spirálově. Nespresso Talents znám od jeho začátků v ČR a i díky němu na sebe v minulosti upozornilo několik mimořádných talentů. Pro mne samozřejmě Daria Kashcheeva nasadila laťku velmi vysoko a teď to po ní má každý těžké. O to víc je to ale také výzva a závazek pro každého z účastníků, měřit se a poměřovat s takovýmito autory. A nakonec – jako v každé spirále – se mezi zaslanými tituly se snad záblesk naděje podařilo zahlédnout. A třeba bude příští rok zase pootočen někam dál, jinam.

2. COVID tady, COVID tam, všude kam se podívám. Pandemie zasáhla do životů každého z nás, a protože jde o výjimečnou situaci s řadou dramatických (ve smyslu příběhovosti i napětí) prvků, emocí – není divu, že oslovila i mladé tvůrce. Ale ukazuje se, že aktuálnost témat může být i slabinou. V takových případech, zdá se, chybí odstup, nadhled a to, co je aktuální, nemusí být nadčasové.

3. U vítězů mne vždy potěšilo jejich nasazení pro věc, nadšení, elán. U všech oceněných mne potěšila vizuální stránka a ve dvou případech humor, nadhled, trocha sebeironie i pečlivá a promyšlená výprava filmů. Hlavně humor a vtip jsou důležité ingredience nejen do složité doby, ale pro krátký formát podle mne skoro nezbytnost. Ostatně pointa a nadhled byly právě to, co jejich soupeři často postrádali a čím za vítězi zaostávali.

4. Změnu k lepšímu může odstartovat cokoliv. Klidně i nebezpečný „mikroš“ s rysy slunečních erupcí. Změnou může být rozhodnutí něco sdělit, snaha udělat to co nejlépe a u filmů i důslednost, vytrvalost, srdce, odvaha (omlouvám se Radůze za parafrázi). Když revoluci mohla spustit opera, film může být minimálně stejně tak mocný. Pro mne

osobně je spirála jednou z metafor – pro cestu, pro život i pro jeho každodennost i nevšednost. Dětská klouzačka dolů i všudypřítomná šroubovice DNA.

Petra Nesvačilová, herečka a režisérka

1. Upřímně musím říci, že mi u většiny filmů chyběla větší péče a čas, ale přesto si vždy uvědomíme, kolik je talentovaných lidí. Ale kdybych měla být konkrétní, tak mi opravdu chybělo větší nasazení, scénáře byly většinou nedotažené, bez pointy či obrazové pointy. Přesto byli opravdu všichni dobří.

2. Pro mne tam byly k vidění asi tři filmy, které se tím opravdu nechaly inspirovat. Jinak si většina šla svojí cestou.

3. Tyto filmy měly dotažený scénář i vizuální stránku. Jsou to opravdu dobré krátké filmy. První místo je pro mne poetika a dotažená stylizace blížící se Wesu Abdersonovi, kterého zbožňuji. Animovaný film měl krásnou vizuální stránku. Třetí film je pro mě něco jako poezie, jen jsem nasávala a mohla bych se na to dívat hodiny.

4. Pro mne je pozitivní spirála princip, který je platný, a je důležité být k němu vědomý, jelikož se dá lehce narušit. Začíná už tam, kde člověk umí poděkovat. Ano, myslím, že film a celkově umění může dobře pracovat se změnami k lepšímu, ale vždy k tomu potřebuje subjekt, který je schopen to přijímat.