Musica Florea

Musica Florea

Musica Florea

Musica Florea chystá další výlet do světa barokní hudby

 Musica Florea Praha

Musica Florea pokračuje i v tomto roce v objevování pozapomenutého dědictví české hudby – svůj zájem nasměrovala aktuálně k dílu skladatele Jana Zacha, jehož dílo spadá zčásti do období hudebního baroka i klasicismu. V dubnu uvede Musica Florea jeho Requiem solemne c-moll a Nešpory. Zachovo Requiem bylo nesmírně populární ještě v době romantismu, jak dosvědčují opisy z několika pražských i mimopražských kostelních archívů. Na výzkumu pramenů spolupracuje soubor s muzikologem Tomášem Slavickým a jejich společná práce vychází z nejstarších dochovaných rukopisných opisů, které pocházejí ještě z doby skladatelova života.

První koncert se uskuteční v pátek 8. dubna v Čelákovicích, další v sobotu 9. dubna v Praze a 11. dubna v Karlových Varech. Orchestr Musica Florea a sbor Collegium Floreum bude řídit Marek Štryncl. Jako sólisté vystoupí Michaela Šrůmová, Sylva Čmugrová, Čeněk Svoboda a Jaromír Nosek.

 Musica Florea Small Ensemble Foto M_Světlík

Requiem solemne Jana Zacha patří k reprezentativním skladbám naší hudby 18. století. Jan Zach se jako autor pohyboval na rozhraní dvou stylů – baroka a klasicismu. Requiem Solemne patří k raným skladbám, které jsou komponovány ještě ve „starém“ stylu a jsou dochovány v českých pramenech. „Autor vyšel vstříc repertoárové potřebě své doby – zpívaná Requiem zněla v barokní Praze velmi často, neboť provoz mnoha hudebních těles umožňovaly příspěvky soukromých dobrodinců, a ty byly skládány nejčastěji na pravidelná zpívaná Requiem,“ vysvětluje muzikolog Tomáš Slavický, „Prestižní forma slavnostního Requiem dávala zároveň mladému skladateli příležitost ukázat své kompoziční umění. Zachovo Requiem je i dnes zajímavým, a zároveň i posluchačsky vděčným příkladem velké smuteční skladby psané stylem obvyklým ve 30. letech 18. století. Patrný je v něm vliv tehdejších vídeňských autorit, italských skladatelů Vivaldiho generace i velmi zřetelný vliv J. D. Zelenky,“ dokládá další kvality díla. Na příští rok je naplánované vydání partitury v komentované kritické edici.