MFF Praha – Febiofest ukázal, že kultura žije

MFF Praha – Febiofest ukázal, že kultura žije

MFF Praha – Febiofest ukázal, že kultura žije

Jak známo, kvůli koronavirovým opatřením musel být tradiční březnový termín konání festivalu zrušen. Vedení MFF Praha – Febiofest nakonec přišlo s náhradním termínem v září. I tehdy se průběhu festivalu dotkla řada dalších opatření, s nimiž se ovšem jak organizátoři, tak i příznivci kvalitních filmů vypořádali na výbornou. Festival byl zahájen 18. září v pražském multikině Cinema City ve Slovanském domě, kde také probíhal až do 25. září. Poté se projekce rozjely do regionů, slavnostní zakončení 27. ročníku se uskutečnilo 8. října ve Zlíně.

„Přes všechna ta opatření a napětí, zda dotáhneme festival do zdárného konce, jsem spokojený,“ vyjádřil se Kamil Spáčil, ředitel MFF Praha – Febiofest. „Poděkování patří všem lidem, kteří se nebáli přijít. Jsem za to rád, stejně jako za pozitivní ohlasy od diváků, kteří nám psali, jak moc si nás váží, že jsme festival nezrušili. Je sice pravda, že jsme zvyklí na desetitisíce diváků, o čemž letos nemůže být ani řeč. Nicméně ti, kteří na filmové projekce přišli, nás velmi potěšili. Naše práce měla smysl.“

Febiofest přivítal dánskou hvězdu i delegaci z Itálie

Koronavirová opatření se promítla v účasti (nejen) zahraničních hostů. Přesto osobně dorazilo několik zajímavých světových profesionálů. Ze sousedního Slovenska přijela delegace vítězného snímku Febiofestu Služebníci, v čele s režisérem Ivanem Ostrochovským. S dramatem Syn – Matka, vítězem Amnesty International Febiofest Award, do Prahy zavítal íránský producent Kaveh Farnam. Z Itálie se na mezinárodní premiéru snímku Jehňátko přijela podívat delegace s režisérem Mariem Pireddou. Druhý snímkem, který MFF Praha uvedl v mezinárodní premiéře, byl kanadský thriller Zasloužená odplata. Milým projevem sympatií s diváky Febiofestu byly zdravice mnoha režisérů, kteří se festivalu nemohli zúčastnit. Videa se zdravicemi režisérů se promítala vždy před jejich snímkem.

Svou účastí potěšil dánský herec a režisér Ulrich Thomsen, který na festivalu představil svou komedii Gutterbee. Zároveň svou návštěvou vyjádřil soudržnost s kulturními projekty v této nelehké době. „Jako herec a režisér mám hned několik důvodů šířit povědomí o nových filmech. Filmy – a kultura všeobecně přináší lidem emoce, příběhy, poznání a také jistou možnost vzdělávání se. A o to se přece dobrovolně nepřipravíme!“

Také letos MFF Praha – Febiofest rozdal ceny Kristián za celoživotní přínos kinematografii. Osobně si ji převzala herečka Iva Janžurová, stejné ocenění získal i slovenský herec Milan Lasica, který se pražské ceremonie bohužel nemohl zúčastnit. Sošku tedy převzal Roman Lajciak, zastupující ředitel Slovenského institutu v Praze.

„Je mi líto, že se tolik významných hostů ze zahraničí nemohlo dostavit,“ přiznala programová ředitelka Marta Švecová Lamperová a dodala: „Díky tomu jsme museli odložit předání ocenění tak významným tvůrcům jako je Hirokazu Koe-eda a Atom Egoyan. Jejich profily uvidí návštěvníci příštího ročníku.“

V den slavnostního zahájení festivalu se po červeném koberci prošla řada režisérů, herců a zástupců kulturního života České republiky. Moderátor Vlastimil Korec do prostor Slovanského domu uvedl například ministra kultury Lubomíra Zaorálka, radního pro Prahu 1 Petra Hejmu, režisérku Olgu Sommerovou, herečky Danu Morávkovou a Hanu Vagnerovou, herce Pavla Trávníčka, režiséra Slávka Horáka a spoustu dalších osobností. Festival zahájila předpremiéra dlouho očekávaného dokumentu režisérky Olgy Malířové Špátové Karel.

Doprovodný program na nových místech

27. ročník MFF Praha – Febiofest se v Praze kromě Cinema City Slovanský dům konal také v Kině Ponrepo, Edison Filmhub a nově i v Kině Pilotů a Zahradě Savarin. Poslední jmenovaný unikátní prostor hostil hudební akce a především poctu režiséru Jiřímu Menzelovi, jejíž součástí byla i beseda s kolegy zesnulého režiséra. V Zahradě Savarin proběhl také Industry Day, letos spojený s panelovou debatou na téma Český film na mezinárodních festivalech: A co dál?

Festivalové soutěže v novém hávu

MFF Praha – Febiofest letos poprvé pozval do poroty Hlavní soutěže tři filmové profesionály. Režiséři Slávek Horák a Beata Parkanová a herečka Anna Polívková z prestižní pětice snímků uvedených v Berlíně či Benátkách vybrala slovensko-česko-rumunsko-irské drama Služebníci. „Každý ze soutěžních filmů nás ale zasáhl a zapůsobil na jinou část našich osobností. Proto jsme se rozhodli udělit také Zvláštní uznání. Právě toto ocenění představovalo nejtěžší volbu mezi tak vyrovnanými filmy. Nakonec ho získal film Naděje,“ doplnil Slávek Horák.

Tradiční divácká porota letos posuzovala novou Soutěž komedií. Třiatřicet filmových fanoušků v čele s herečkou Danou Morávkovou nejvíce oslovil film, který s nadhledem a humorem zpracovává nelehké téma marné mezilidské komunikace – švédská komedie Volej mámu!

Porota soutěže Amnesty International Febiofest Award, v níž zasedly ředitelka české pobočky Amnesty International Linda Sokačová, herečka Hana Vagnerová a dokumentaristka Klára Tasovská, se rozhodla udělit cenu íránsko-českému snímku Syn-Matka. Jeho režisérka Mahnaz Mohammadi je zároveň významná aktivistka bojující za ženská práva. Jedinečnost a důležitost tématu jejího filmu dokazuje fakt, že snímek v Íránu stále nedostal povolení ke kinodistribuci.

V soutěži amatérských krátkých filmů I ty jsi filmařem, která se letos zaměřila na téma Ekologie, bylo uděleno šest cen. V kategorii jednotlivců zvítězil Vít Rosenkranc s filmem Robinson Crusoe, příběhem, který se opírá o prvky soudobé reality. Porota ocenila především komplexní práci se zvuky, jež jsou součástí filmového jazyka. Na druhém místě skončil Šimon Černík se snímkem Kmen, bronz patří Tině Tran za film Proč vlastně? V kategorii týmů získala finanční dar 30 tisíc Kč určený na vzdělávací akce v oblasti internetové a mediální gramotnosti SOŠ pro administrativu EU v Praze díky filmu Absolutní Environmentalista za odvahu vyprávět každodenní realitu řady z nás se sebereflexí. Druhé místo patří Animačnímu studiu žáků 4. a 5. tříd ZŠ Kolín V. za film Po krk v odpadcích. Třetí místo obsadila ZŠ Vráž a film Jak pomáháš přírodě, aby byla čistá.

Culinary Cinema podle Čokolády pana H.

Vzhledem k mimořádnému termínu festivalu nabídlo Culinary Cinema pouze jedno speciální menu, o které se postaral šéfkuchař z Grandhotelu Pupp Ondřej Koráb. Nejdříve se v kinosále multikina Cinema City Slovanský dům uskutečnila projekce filmu Čokoláda pana H., čtyřchodové menu inspirované filmem, včetně vybraných vín, se poté podávalo v přilehlém Empire Hall. Komentovanou večeři již tradičně uváděla moderátorka Jolana Voldánová.

MFF Praha – Febiofest zavítal do šesti regionů

Regionální ozvěny letos začaly v Liberci. Na slavnostní zahájení přijel i ředitel MFF Praha – Febiofest Kamil Spáčil nebo hejtman libereckého kraje Martin Půta. „Rozkrojili jsme společně dort v barvách Febiofestu, kousek dostali všichni diváci, kteří přišli,“ prozradil Kamil Spáčil.

V Českých Budějovicích přišli Febiofest slavnostně zahájit kromě Kamila Spáčila i primátor města Jiří Svoboda organizátor jihočeských regionálních ozvěn Ivo Brabec a provozovatel Kina Kotva Jan Turinský. Následovala Ostrava. Tamní ozvěny otevřel mj. náměstek ministra kultury Jiří Vzientek. Ostravští diváci díky Febiofestu zhlédli české novinky Tichý společník a Žáby bez jazyka, polský hit Corpus Christi, novinku Romana Polanského Žaluji, vítěze Soutěže komedií Volej mámu! i snímky oceněné v Hlavní soutěži, dramata Služebníci a Naděje.

Děčínským divákům byly představeny vítězné filmy obou soutěží letošního ročníku – drama Služebníci i komedie Volej mámu! Děčínský Febiofest zahájil Kamil Spáčil spolu s ředitelem děčínského kina Sněžník Martinem Poštou. V Berouně festival přilákal místostarosty města Dušana Tomča a Michala Mišinu i ředitele městského kina Beroun Jana Beznosku. Slavnostní zakončení celého festivalu se uskutečnilo v multikině Golden Apple Cinema Zlín.

„Letošní ročník byl velmi náročný kvůli mnoha změnám, z nichž většina byla neplánovaná,“ svěřil se na závěr ředitel MFF Praha – Febiofest Kamil Spáčil. „Na druhou stranu ukázal, že kultura – a filmy jsou její nedílnou součástí, je potřebná, žije – a bude za každých okolností. I když se nedá odhadnout, jaké změny nás ještě čekají, už teď mohu slíbit, že příznivci kvalitních filmů o svůj festival nepřijdou!“