Etiketa, móda a styl - tričko

Etiketa, móda a styl - tričko

Etiketa, móda a styl - tričko

Tričko se stalo stejně jako džíny symbolem 20. století

Téměř dvě miliardy triček se prodá ročně. Vyskytují se snad ve všem; v hudbě, která nás uchvátila, kupujeme si trička míst, která nás na dovolené nějakým způsobem zaujala, a někdy je dokonce vidíme i v politickém dění. Tričko se stalo stejně jako džíny symbolem 20. a 21.století.

Přeskočíme pleteniny, které si středověcí obrněnci oblékali pod brnění, aby se ochránili před chladem a nebo ty, které používali šlehtici pod tzv. “pěkné” oblečení, aby se nedostalo oblečení přimo na kůži a pěkné oblečení se neušpinilo, Ocitneme se tak až v roce 1880, kdy se objevuje oděv příbuzný dnešnímu tričku.

Nejavantgardnější je značka Fruit of the Loom (s košíkem ovoce ve znaku), ta se pouští do výroby spodního prádla z bavlněného úpletu. Objevuje se jak ve výbavě amerického námořnictva, tak i mezi vojenské pěšáky, kteří se dožadují  lehkých materiálu než je vlna. Materiál, který kromě toho, že dokázal zahřát v zákopech, ale který dokázal také sát pot. A kdo jiný než Coco  Chanel ( někdy po r. 1930) se nechá vyfotografovat v tričku s námořnickými pruhy a s dlouhými rukávy v pánských kalhotech. Mimo jiné je horkým favoritem  Pablo Picaso se svým pruhovaným trikem a uniformou návrháře Jeana Paula  Gaultiera.

Zmíním se o značce  Hanes a zásilkových prodejcích Sears a Roebuck, kteří začínají nabízet trička s krátkým rukávem po 24 centech za kus. Píše se rok 1954, kdy ve filmu Divoch se ve své herecké uniformě představuje Marlon Brande, tedy v běloskvoucím tričku, temně černé bundě do pasu, v džínách a s motorkou navěky přilepenou k pozadí.

Napadá vás, co měla představovat trika potrhaná a umazaná od barev? Hlavně ne eleganci, používali ji malíři jako je  Jackson Polock . Trička používají beatníci, muzikanti, trička začali nosit studenti s logem university, zatímco basebolové týmy nebo fotbalové týmy na ně tiskla  čísla hráčů. Tričko v politice se objevuje někdy po roce 1960, kdy tričko s revolučním kubánským heslem “Hasta la victoria siempre” nastartuje éru triček s politickými nápisy, kdy chceme vyjádřit nesouhlas se zákonem nebo třeba větší náklonost politikovi. V roce 1969 si Joe Cocker na koncertě ve Woodstocku na sebe vzal pestrobarevné batikované tričko.

Teď si prozměnu připomeňme dobu hippies, kdy si z trička hippisáci udělají svou zástavu “Peace and Love” proti válce a konzumní společnosti. Nebo úplně první značka, která se objevuje natištěna na bavlně je pivo Budweiser (1965), hned za ní  následuje Cinzano, Martini, Xerox…

Šedesátá léta si budeme připomínat také kvůli dvěma legendárním symbolům. Je to především vypláznutý jazyk, který pro evropské turné Rolling Stone roku 1969 nakreslil americký grafik John Pash. Mick Jagger ho pak za směšnou částku odkoupí, a ten se pak stává módním kultem až dodnes.

Následuje logo Mr. Smile, vzniklo jako reklamní logo pojišťovací společnosti State Mutual doprovazené sloganem  “Have e Nice Day”. Ironie osudu je, že koncem osmdesátých let se objevuje na krabičkách pastilek extáze. Hrozí veselému Mr. Smile, že špatně skončí. Zachraňuje jej Moschino, protože si ho nechává vytisknout na svá trička.

A nebo pamatujete si na módu králíčka Playboye s nezaměnitelným motýlkem na krku? Stella McCartneyová, která ještě v roce 1997 byla návrhářkou značky Chloe, tohoto hlodavce o tři roky později umístila na svých tričkách.

Za zmínku také stojí televizní seriál MASH, kde  slaví svůj úspěch tričko ve vojenském stylu.Nebo třeba černé tričko Johna Travolty ve filmu Pomáda (1978). Černá trička si oblíbili rockeři, příznivci metalu a všech dědiců motorkářských těžkooděnců. Na tričkách mají natištěny výjevy ze hřbitova, spoustu lebek, křížů a rakví (Black Sabbath, Scorpions, Def Leppard, Kiss, Iron Maiden, AC/DC…).

Jestlipak víte, jak vypadá tričko hnutí punk? Ano, je černé, nejprve dle své libovůle potrhané a znovu jakžtakž hromadou špendlíků do kopy dané. Musí totiž vypadat jako starý zapomenutý hadr v garáži pod autem.

A musím se také zmínit o tričku-suvenýru, které hlásí do světa: “Byla jsem na dovolené". Nejznámější je  t-shirt “I love NY” s červeným srdcem. Logo vymyslel grafik Milton Glaser na propagaci Velkého jablka. Po tragickém 11. září 2001 zažilo mohutné obrození s variantou americké vlajky v pozadí.

Tričko vstupuje na diskotéku, musí být náležitě rozměrné, s uzlem na straně a pošité bižutérii.

Nebo jiný příklad, kdy se tričko proslaví - píše se rok 1986, kdy vítězí píseň skupiny Run DMC “My Adidas”, zamoří svět hip hopu virem módy. V mžiku se z rapperů stávají chodící reklamy na takové značky jako Tommy Hilfiger, Nike a další. Nosí se výhradně ve velikosti XXL a  oblékají se na kalhoty s tak nízkým pasem, že boxerky čouhají ven i s celým svým logem. Jistě znáte Calvin Klein na prádlové gumě...

Calvin Klein, kdy uvádí svou kampaň se svalnatými manekýny jako řecké božstvo a opálenými, jak jinak, než solárkem. Říká se: “Žena je neobyčejně sexy, když si oblékne tričko a spodní prádlo svého přítele.” Myslím, že právě takhle jste mohli vidět Julii Roberts v roce 1992 v tričku uvázaném pod prsy a v klasických obřích slipech. Dle mého názoru ovšem působila spíše zábavně než sexy.

Na místě je také zmínit “mokrá trička", samozřejmě na Claudii Schiffer. Tuším, že to bylo pro značku Guess a heslem “mokré tričko - štastné tričko”.

Přichází období minimalismu. Tom Ford a Giorgio Armani změní pohled na tričko jako takové. Najednou představuje určitou uniformu, začne se  nosit  pod  nepodšitými saky bez vycpávek, kde je nejdůležitější kvalita látek a čistota barev. Uvedu příklad, kdy herec Don Johnson v televizním seriálu Miami Vice hraje v triku a plátěném saku. V tričku značky Gap a sukni od Valentina přebírá Oskara Sharon Stoneová. Dolce & Gabbana v roce 2001 přichází s kolekcí, kde jsou trička posetá kamínky Swarovski a jedno z nich dostane i Madonna..

A jak tričko nosit?

Pokud opravdu chcete vyjít jen v tričku, tak si raději oblékněte hned dvě, a to odlišných materiálů, odstínů a výstřihů. Budete šik, když si k němu dáte na krk perlový náhrdelník anebo Cartiera na zápěstí. Do města bych si k němu vzala šátek Hermes. A nebo nestárnoucí černé tričko Jackie, tmavé brýle s plnými obroučky, bílé kalhoty cigaretového střihu a k tomu mokasíny typu Gucci.

Nikdy prosím tričko s kulatým výstřihem ke krku v případě dvojité brady, neštíhlého krku a nebo bujným poprsím. Tady bych volila lodičkový výstřih, ten přidá na šířce drobným ramenům a opticky vyváží vystupující boky či významné pozadí.

Úplně nejlepší jsou trička s výstřihem do V. Sluší opravdu všem, čím hlubší, tím štíhlejší. A totéž platí o rukávech k lokti nebo třičtvrtečních. Zakryjí tak nepříliš štíhlé ruce a neprozradí nezpevněné paže.

A nezapomeňte; i u trička je třeba kontrolovat kvalitu.

Autorka: Nada Labanová ….. Mrs. Etq ( Mrs. Etiquette nebo Mrs. Style)