Divadlo Na zábradlí ve světové premiéře uvede novou hru Miloše Orsona Štědroně Krásné psací stroje!

Divadlo Na zábradlí ve světové premiéře uvede novou hru Miloše Orsona Štědroně Krásné psací stroje!

Divadlo Na zábradlí ve světové premiéře uvede novou hru Miloše Orsona Štědroně Krásné psací stroje!

Divadlo Na zábradlí ve světové premiéře uvede novou hru Miloše Orsona Štědroně Krásné psací stroje!

Čtyři velikáni české literatury se potkají na jevišti Divadla Na zábradlí v nové inscenaci Jiřího Havelky, ve hře s hudbou a písněmi Miloše Orsona Štědroně, autora oceňované inscenace Velvet Havel. Světová premiéra představení Krásné psací stroje! je na programu 19. a 20. února, reprízy následují 22. února, 3. a 8. března vždy v 19 hodin.

 

Hrabal, Škvorecký, Zábrana, Kolář. To jsou čtyři hlavní postavy inscenace Krásné psací stroje! Autor Miloš Orson Štědroň si tentokrát jako hlavní téma zvolil literaturu, konkrétně pak život spisovatelů spojených s nakladatelstvím Odeon, které bylo ve své době fenoménem. Nelehké boje a sváry mezi literárními velikány, jejich zápolení o existenci ve víru redaktorských nástrah a normalizace. Své souboje svádějí prostřednictvím rychlých psacích strojů, popřípadě i za pomoci lepidla (Jiří Kolář), a samozřejmě také textem, hudbou a zpěvem. Na zábradlí vznikla další původní inscenace s originálními songy a živou hudbou. Diváci se mohou těšit nejen na herecké, ale také pěvecké výkony Miloslava Königa jako Jana Zábrany, Petra Jeništy jako Josefa Škvoreckého, Ladislava Hampla jako Bohumila Hrabala nebo Jiřího Vyorálka jako Jiřího Koláře. Opomenuta nezůstala ani světová literární scéna, jako Allen Ginsberg se představí Leoš Noha.

 

Režijní přístup Jiřího Havelky, i jeho autorský vklad, vychází z muzikálového pojetí celé inscenace a výrazně se opírá o výtvarnou stránku, jejíž autory jsou scénograf Dáda Němeček a kostýmní výtvarnice Andrea Králová. „Důležitý je nápad, klíč k uchopení, nějaká spodní jednoduchá linka, šém, který vše spojuje, vizualitu s hudbou, hudbu s textem, text s hercem, herce s vizualitou...,“ upřesňuje Havelka.

Do konce sezony připraví Divadlo Na zábradlí pro své diváky ještě dvě premiéry. V dubnu to bude původní autorská inscenace Jana Mikuláška Posedlost, ve které bude ústředním tématem láska – ve všech svých podobách. A těsně před koncem sezony ovládne jeviště DNz dramatizace ruského románu pod názvem O jako Oblomov v režii Jana Friče.

Herce a diváky pak vystřídají dělníci a těžká technika. V průběhu letních měsíců bude probíhat dlouho očekávaná výstavba zastřešení dvora. Vznikne tak zcela nová dvorana, která nahradí již rok chybějící prostory foyer, o které Divadlo Na zábradlí přišlo z důvodu neprodloužení stávající nájemní smlouvy. Nové prostory se divákům otevřenou pravděpodobně v průběhu října.

 

4 otázky pro Miloše Orsona Štědroně

Po architektech, malíři, prezidentovi jsou tentokrát hlavními postavami čeští literáti. Proč jste si vybral tuhle konkrétní čtveřici?

Čtveřici Hrabal, Kolář, Škvorecký, Zábrana jsem si vybral proto, že tvořili naše (nejen) literární dějiny. Dílo Hrabala a Koláře má navíc světový význam. Významným faktem pro mě bylo, že všichni byli přátelé. Zábrana se Škvoreckým dokonce ti „sví nejlepší“. Zásadní pro mě bylo prostředí nakladatelství Odeon, ve kterém se všichni pohybovali. Široké společenství lidí ze všech oblastí umění, kteří v Odeonu a kolem něj působili, zůstává nadčasovým fenoménem, jenž se už asi nikdy nebude opakovat.

Jaký máte vůbec k literatuře vztah?

K literatuře mám ten nejlepší vztah. Jsem víc než zuřivý čtenář, jsem čtenář vášnivý. I když ne tak maximálně jako Zábrana, jehož výrok „Neříkej, že mám knihy raději než tebe. Mám je raději než sebe.“ je už na hranici mánie. O tom je mimo jiné má hra Krásné psací stroje!

Nenapadlo Vás někdy použít jako hlavní postavu nějakou zahraniční osobnosti?

Myslím, že my Češi máme obdivuhodnou plejádu velkých osobností i nemálo géniů. A navíc jsem vlastenec.

Často píšete hudbu pro herce nikoliv pro profesionální zpěváky. Přizpůsobujete náročnost písní jejich pěveckým schopnostem?

Ne. Přizpůsobuji herce náročnosti svých písní. Je to tak, že se snažím hudebně co nejlépe vystihnout charaktery postav. Každá role musí mít svou vlastní hudební poetiku. Potom může každý herec zpívat skvěle, protože se cítí přirozeně.

Miloš ORSON Štědroň (1973)

Hudební skladatel, klavírista, libretista, muzikolog a pedagog. Záběr jeho skladeb je široký, skládá komorní i orchestrální díla, hudbu pro divadlo i film, opery i muzikály. Jeho díla byla provedena v Evropě, Spojených státech amerických a v Jižní Americe a je autorem desítek scénických hudeb. Nejraději však píše autorská divadelní díla, ke kterým si tvoří text i hudbu (Kabaret Ivan Blatný, Kabaret Hašek, Tony D. – hudební western o Antonínu Dvořákovi, Divadlo Gočár, DNArt ad.) Za tyto autorské projekty získal Cenu Alfréda Radoka (Divadlo Gočár, za nejlepší hudbu 2012) a Cenu Divadelních novin v kategorii Hudební divadlo 2012/13 (opět Divadlo Gočár), cenu Osobnost roku 2012 udělovanou festivalem Next Wave a dvě nominace na Cenu Alfréda Radoka. V roce 2014 získal Cenu divadelní kritiky za nejlepší uvedenou českou hru a nejlepší hudbu k inscenaci Divadla Na zábradlí Velvet Havel.

Jiří Havelka (1980)

Režisér, autor a herec žijící a tvořící převážně v Praze. Ve svých autorských hrách zkoumá princip hry, možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace, respektive v nárocích na divácké vnitřní napojení a zapojení. S Divadlem Na zábradlí spolupracoval již na představení Šílenství a Ubu se baví, které letos na jaře oslaví již 100. reprízu. V roce 2008 získal cenu Alfreda Radoka v kategorii Talent roku. Je členem jádra skupiny Vosto5, která dlouhodobě vnáší do českého divadla čistou improvizaci, slovní žongláž, perzifláž a mystifikaci, především na česká národní témata, naposledy v akrobatickobojově-pohybové inscenaci Pérák. Na jméně nezáleží. Rozhodují činy (2011). Pro dětské publikum vytvořil v roce 2013 ceněnou inscenaci Poslední Trik Georgese Meliése v Divadle DRAK a se souborem Vosto5 pak českoněmeckou sondu Dechovka. Oba tituly obsadily přední příčky v anketě Inscenace roku. Jeho posledním počinem je inscenace Kolonizace, kterou uvádí pražské divadlo Archa.