Česko má první saunový vagón na světě.

Česko má první saunový vagón na světě.

Česko má první saunový vagón na světě.

Nadšenci ho stavěli po víkendech

Saunovat se za jízdy v rychlosti až 80 km/h a z oken sledovat ubíhající krajinu? To bude nyní možné díky světovému prototypu saunového vagónu. Ten vznikl za necelé čtyři měsíce pod rukama dobrovolníků kolem projektu VlakFest. Nadšenci, kteří se scházejí každý víkend ve Veselí nad Lužnicí, přestavbě vagónu od listopadu věnovali přes 3000 hodin lidské práce. Tento světový unikát už prošel testovacím provozem a po opadnutí vládních zákazů se otevře také veřejnosti.



Stavbu saunového vagónu má na svědomí vedoucí projektu VlakFest, dobrodruh a podnikatel Albert Fikáček. „Napadá mě spousta blbostí, troubím je do světa a když se někdo chytne, tak je realizujeme,” říká k celému projektu Fikáček.

Dodává ale, že projekt by nemohl vzniknout bez party nadšenců v čele s hlavními mozky Zdeňkem Procházkou a Petrem Štěpánkem. „Já vím co a oni vědí jak,“ dodává.

Nákresy? Stavba byla improvizace, řezali jsme, kde bylo potřeba

Podle vedoucího stavby Zdeňka Procházky byla stavba sauny ve vagónu ze začátku velká neznámá. „Když do Veselí začátkem listopadu dorazil náš vagón, začala jedna velká improvizace. Zapeklité bylo, že jsme všechno dělali bez nákresu a přizpůsobovali rozměry podle toho, jak to zrovna vycházelo. Docela omezující byl čas, do kdy jsme měli saunu dokončit,” popisuje Procházka.



Myslet podle něj bylo třeba snad na všechno, od bezpečnosti, pevnosti a funkčnosti, až po nákup veškerého materiálu vždy během týdne, protože o víkendu se, zvláště v období pandemie, některé potřebné součástky a materiál nedaly sehnat. „Naštěstí díky mým předchozím zkušenostem se saunou, velké šikovnosti všech brigádníků a dostupným informacím na internetu nebylo moc složité navrhnout konstrukci, aby sauna fungovala dobře. Teď, když máme za sebou testování, mi to zpětně zas tak složité nepřipadá,” dodává Procházka.

Práce, pivo a pizza

Motivovat brigádníky, aby se do přestavby zapojili, nebylo obtížné. „Práce je jednou z mála věcí, kterou nám vláda ještě nezakázala, a mnoha lidem se líbí pracovat na něčem zajímavém. Nejde tu ale o peníze, všichni pracují za pizzu a pivo,” vysvětluje Fikáček, jak shání dobrovolníky.

Nadšení potvrzují i samotní dobrovolníci. „Sauna ve vagónu? Tak na tuhle blbost jsem zvědav, řekl jsem si a vyrazil jsem na brigádu. Vagón, super lidi okolo, mraky srandy. A než se člověk nadál, je skoro hotovo,” popisuje své zkušenosti Marek Červinka, který ve Veselí letošní zimu strávil spoustu víkendů.

Podobně se vyjadřuje další z brigádníků Jana Cermanová. „Stavba saunového vagónu mi přišla tak absurdní, že jsem u toho chtěla být. V průběhu brigád ale bylo vidět, jak se sen proměňuje v parádní záležitost a nadšení všech brigádníků mě úplně pohltilo,” popisuje.

Dodává, že sauna na kolejích není poslední přestavba, na které lidé kolem VlakFestu společně pracují. „Určitě se chci zapojit i do dalších projektů, protože to, co vzniká pod našima rukama, je skvělá věc. Naučila jsem se na brigádách spoustu nových dovedností, ale nejvíc si cením lidí a kamarádů, co za tím vším stojí,” dodává nadšenkyně.

Na saunovém vagónu nyní ještě chybí dodělat ochlazovací káď. Při testovací jízdě ji cestující nahrazovali sněhem vedle trati a studenou sprchou. Do ostrého provozu sauna vyrazí, až to proticovidová opatření umožní.

Přípravy na pojízdný festival

Saunový vagón ale není jediný, na kterém dobrovolníci pracují. Kromě něj postupně vzniká koncertní vagón a rekonstruují se 2 lehátkové vozy, které by měly být hotové do léta. Parta VlakFest s nimi chce na začátku července vyrazit na 3. ročník hudebně-cestovatelského festivalu ŽiWELL Express.

Přes rok bude saunový i koncertní vůz součástí pražské pojízdné cestovatelské klubovny Sir Fogg. Ta fungovala během loňského léta, kdy se v ní konaly pravidelné hudební jammy a cestovatelské přednášky, a do Prahy se chce vrátit, hned jak to půjde.

Protože rekonstrukce vagónů není levná záležitost, uspořádal VlakFest veřejnou sbírku na portálu Donio.cz. Zájemci mohou projekt podpořit například tím, že si koupí píšťalku strojvedoucího, lehátko ve vlaku nebo si předplatí vstup do sauny.

Nadšenců, kteří se rozhodli projekt podpořit, už se našla opravdu spousta. Jedním z nich je i Luděk Hrnčíř.

„Vlak a sauna, to je tak šílené a zároveň úžasné spojení, že jsem to musel mít. Sehnat partu kamarádů, kteří do toho půjdou se mnou, bylo dílem okamžiku. Už se těšíme na soukromou projížďku Prahou a saunování. Bude to jedinečné zahájení doby pocovidové,” vysvětluje Hrnčíř, co ho oslovilo.

 

O projektu VlakFest

VlakFest je skupina nadšenců z Brna, která se dala dohromady kolem dobrodruha a podnikatele Alberta Fikáčka. Pořádají vlakové akce v Česku i zahraničí, mezi nejznámější patří hudebně-cestovatelský festival ŽiWELL Express, jehož 3. ročník se plánuje na 3.–6. července 2021, a pravidelné silvestrovské výpravy na Ukrajinu. Mají v plánu jet vlakem do Bosny, drezínou do Íránu a objet svět trolejbusem.