ANIFILM 2019 se blíží k svému závěru a zná vítěze filmových i herních soutěží

ANIFILM 2019 se blíží k svému závěru a zná vítěze filmových i herních soutěží

ANIFILM 2019 se blíží k svému závěru a zná vítěze filmových i herních soutěží

Na dnešním slavnostním zakončení festivalu byly předány Animorphy, ceny udělované filmům v jednotlivých soutěžních kategoriích. V mezinárodní soutěži celovečerních filmů zvítězil chilský, experimentálně laděný a silně originální Vlčí dům. Cenu pro nejlepší celovečerní film pro děti se porota rozhodla udělit anime filmu Mirai, dívka z budoucnosti. V kategorii krátkých filmů zvítězil kanadský snímek Zvířecí chování a mezi studenty zabodoval britský film Dobré úmysly, zvláštní uznání pak získal český anidok Spolu sami. Mezi nenarativními a abstraktními animacemi zvítězil britský Polospánek a nejlepším videoklipem je hravě ztvárněný Elves of Karoo. O vítězích národní soutěže Český obzor rozhodla svým hlasováním početná Rada animovaného filmu. Nejlepším krátkým filmem je Kdesi, nejlepším studentským pak „famácká“ Schovka. V kategorii televizní tvorby zvítězil vánoční speciál pořadu Zpívejte s námi a mezi videoklipy vyhrál Shabazz Palaces: Gorgeous Sleeper Cell. Nejlepší českou zakázkou je spot Jak to snáší, jehož výtvarnicí je shodou okolností autorka festivalového vizuálu Veronika Zacharová. Poslední soutěží je klání počítačových her. Zde v kategorii Nejlepší počítačová hra pro děti zvítězil americký projekt Donut County a cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si odnáší francouzsko-německá hra Homo Machina.

Na samém začátku letošního Anifilmu byla udělena Cena za celoživotní přínos animovanému filmu Zdence Deitchové, která se animovanému filmu věnovala déle než 65 let ve studiu Bratři v triku jako vedoucí výroby a později produkční. Zdenka Deitchová se podílela na tvorbě více než tisíce animovaných filmů a seriálů, spolupracovala například s Jiřím Trnkou, Adolfem Bornem, Jiřím Brdečkou, Zdeňkem Milerem či Zdeňkem Smetanou. 18. května Zdenka Deitchová oslaví 91. narozeniny.

Letošní ANIFILM – pár zajímavostí

Již nyní je možné shrnout pár statistických údajů: do Třeboně dorazilo přes 9 000 návštěvníků, kteří na jednotlivých filmových, odborných i doprovodných programech obsadili 34 000 míst. Průměrně každý z nich tedy navštívil téměř čtyři festivalové programy. Festivalu se zúčastnilo přes 1 500 filmových profesionálů: především režisérů, producentů, distributorů, animátorů, výtvarníků i herních vývojářů. V mezinárodních soutěžních sekcích se utkalo 128 snímků: 10 celovečerních filmů, 37 krátkých filmů, 37 filmů vytvořených studenty, 29 videoklipů a 15 abstraktních a nenarativních snímků. V národní soutěži Český obzor se v pěti kategoriích utkalo 70 filmů z ateliérů českých animátorů. A pro milovníky her plných animace představila mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her 13 projektů.

Vedle mezinárodních a národních soutěží festival představil divákům bohatý doprovodný filmový program, který byl ve znamení žánru anidok, což je unikátní filmový formát, který propojuje filmový jazyk animovaného a dokumentárního filmu. Anifilm v průřezu zmapoval historii i současnost tohoto žánru nejen projekcemi zásadních filmů ale i přednáškami a diskusemi s filmovými odborníky. Své celovečerní anidokové filmy Crulic – Cesta na onen svět a Kouzelný vrch představila například režisérka Anca Damian. Filmový program do Třeboně přivezl i švédský specialista na anidok Jonas Odell. Vedle anidoků Anifilm připravil i další filmové programy, exkluzivních uvedení se na festivalu dočkalo několik celovečerních filmů, například nejnovější snímek Vítejte v Marwenu režiséra Roberta Zemeckise a film Sederový masochismus americké režisérky Niny Paley. Ron Dyens, zakladatel známého studia Sacrebleu Productions, představil své festivalové hity včetně celovečerního filmu Až na severní pól. Nejznámější švýcarský režisér animovaných filmů Georges Schwizgebel osobně uvedl program svých filmů, které posbíraly mnohé ceny na festivalech v Cannes, Hirošimě, Ottavě i na Berlinale. Netradiční sekce s názvem Hyperlapse & Co. divákům zase přiblížila techniku nefázované animace a retrospektivy se dočkala i filmová tvorba a s oceněnou Zdenkou Deitchovou si diváci připomenuli její velký podíl na úspěchu filmů studia Bratři v triku. Na českou animaci a především na její výtvarnou kvalitu se zaměřuje velká výstava AnimaCZe po roce 89, ta se oproti festivalu v Třeboni ještě zdrží - v galerii v Domě Štěpánka Netolického bude otevřená až do 1. září 2019. Na Anifilmu opět nechyběly populární filmové programy Animo pro děti, v jejichž rámci mohly oslavit i dvacáté výročí narození postavičky jménem Spongebob, které si pak mohly vyzkoušet vlastní tvůrčí schopnosti v oblíbené ČEZ - Škole animace.

 

Výsledky festivalových soutěží ANIFILMU 2019

Soutěž celovečerních filmů – hlavní ceny putují do Japonska a Chile

V soutěži celovečerních filmů vybírali porotci Anca Damian, Ron Dyens a Anna Vášová z deseti filmů. V kategorii celovečerních filmů pro děti získal hlavní cenu japonský anime film Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no Mirai, režie Mamoru Hosoda). Porota se k filmu vyjádřila takto: „Filmu Mirai, dívka z budoucnosti se podařilo využít všednodenního okamžiku v životě rodiny k přenesení diváka do magického prostoru, v němž se setkávají generace, a vytvořit tak vizi věčné kontinuity bytí vykreslenou jemným, uměleckým animačním stylem.“ Zvláštní uznání v této podkategorii si odnáší film Pačamama (Pachamama, režie Juan Antín) a to za „poetický, dojemný a současně přístupně odvyprávěný příběh o propojení s duchem Matky přírody doprovázený originální, vycizelovanou grafikou a animací.“

V kategorii celovečerních filmů pro dospělé diváky zvítězil chilský, experimentálně laděný a silně originální snímek Vlčí dům (La casa lobo, režie Cristóbal León a Joaquín Cociña). Porota svou volbu zdůvodnila slovy: „Film odhaluje temnou stránku lidského podvědomí, nutí diváka čelit vlastnímu potlačovanému strachu a vyznačuje se jedinečným, troufalým a vynikajícím animačním stylem.“ Zvláštní uznání získal odvážný snímek Ville Neuve (režie Félix Dufour-Laperrière), což porota zdůvodnila takto:Film využívá černobílé estetiky spolu s osobním vnímáním intimity k zachycení osamělosti člověka, který se pokouší identifikovat se skupinou svých bližních.“

Kategorie krátkých a studentských filmů ovládly především režisérky

O oceněných filmech v kategoriích krátkých a studentských filmů rozhodovali tři evropští režiséři Georges Schwizgebel, Jonas Odell a Kateřina Karhánková. Mezi krátkými filmy se rozhodli udělit hlavní cenu kanadskému filmu Zvířecí chování (Animal Behaviour, režie Alison Snowden a David Fine), tento vtipný snímek již má na svém kontě nominaci na Oscara. A nadchnul i festivalovou porotu: „Takřka dokonalé! Scénář, načasování a přesvědčivost postav spoluvytvářejí tento vtipný a současně emocionální filmový poklad.“ Zvláštní uznání poroty získal krátký film Vejce (Egg, režie Martina Scarpelli). Porota vysvětluje svou volbu takto: Hluboký a působivý film vyjadřuje silné emoce a umožňuje nám pochopit nelehké téma pomocí minimalistických prostředků.“ Ve studentské kategorii uspěly režisérky - zvítězil britský film Dobré úmysly (Good Intentions, režie Anna Mantzaris) s tímto odůvodněním poroty: „Přesvědčivost postav, načasování a vyprávění uchvátí diváka od prvního okamžiku.“ Režisérka Anna Mantzaris zaznamenala úspěch na Anifilmu podruhé v řadě. Loni si odnesla cenu za snímek Dost (Enough). Zvláštní uznání pak zůstává v České republice díky studentce pražské FAMU, která si ocenění převzala za film Spolu sami (režie Diana Cam Van Nguyen). Porota na snímku ocenila citlivě zpracované závažné téma.

 

Ceny pro abstraktní animace a videoklipy

O vítězných filmech v kategoriích abstraktních/nenarativních filmů a videoklipů rozhodovali Tomek Ducki, Annegret Richter a Max Hattler. V první z těchto kategorií zvítězil britský snímek Polospánek (Half Asleep, režie Caibei Cai). Zvláštní uznání pak získal rakouský film Nevím co (Don’t Know What, režie Thomas Renoldner). V kategorii videoklipů si cenu odnáší německý Seth Schwarz & Be Svendsen: Elves of Karoo (režie Yves Paradis). Zvláštní uznání pak porota přidělila argentinskému videoklipu Siamés: Mr. Fear (režie Ezequiel Torres, Pablo Rafael Roldán).

České filmy hodnotila mnohočlenná komise Rady animovaného filmu

Národní soutěž Český obzor po loňské premiéře již podruhé umožnila českým tvůrcům srovnání v rámci domácí konkurence. Filmy hodnotila mnohočlenná komise RAF (Rada animovaného filmu). V kategorii krátkých filmů zvítězil česko-rumunský koprodukční snímek Kdesi (režie Paul Mureşan). Ze studentských filmů vybrala Rada animovaného filmu snímek Schovka Barbory Halířové z pražské FAMU. Mezi TV a online filmy uspěl vánoční speciál Zpívejte s námi (režie David Súkup), kategorii videoklipů vyhrál Shabazz Palaces: Gorgeous Sleeper Cell od tvůrců Mikuláše Suchého a Vojtěcha Kočího. Nejlepší českou zakázkou je spot Jak to snáší, jehož výtvarnicí je autorka festivalového vizuálu Veronika Zacharová a režíroval jej Filip Veselý.         

 

Mezinárodní soutěž nezávislých počítačových

Poslední soutěží je klání počítačových her, které hodnotila porota ve složení Tereza Krobová, Jaromír Plachý a Adriaan de Jongh. Ta v kategorii nejlepší počítačová hra pro děti ocenila francouzsko-německý projekt Marca Lustigmana a Noama Roubaha Donut County. Cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si do USA odnáší Ben Esposito za Homo Machina.

 

Více o Anifilmu najdete na www.anifilm.cz

 

OCENĚNÉ SNÍMKY ANIFILMU 2019

Mezinárodní soutěž celovečerních filmů pro dospělé

Porota: Anca Damian, Ron Dyens, Anna Vášová

 

Hlavní cena

Vlčí dům

(La casa lobo / The Wolf House)

režie: Cristóbal León, Joaquín Cociña

Chile, 2018, 75 min

Technika: stop-motion, loutka, mix technik

Producent: Diluvio, Globo Rojo

Vyjádření poroty:

Film odhaluje temnou stránku lidského podvědomí, nutí diváka čelit vlastnímu potlačovanému strachu a vyznačuje se jedinečným, troufalým a vynikajícím animačním stylem.

Synopse filmu:

Jižní Chile. Mladá Marie je na útěku. Podařilo se jí uprchnout z německé sektářské kolonie a úkryt nachází ve zvláštním domě, obývaném dvěma prasátky. Toto nové přátelství všechny tři nadobro změní. Tak chilské režisérské duo rozehrává svůj klaustrofobický hororový film volně inspirovaný pohádkou O třech prasátkách. Prosakuje v něm na povrch ne až tak vzdálená, temná a potlačovaná kapitola chilské historie. Využívají přitom pro celovečerní film zcela ojedinělých animačních přístupů, jako je animace velkoplošných nástěnných maleb či lidských loutek v životní velikosti. Napětí a nejistotu umocňují četné proměny a rozklad čehokoliv, co se ve filmu objeví. Nadto jej autoři koncipují, jako by se odehrával v jediném dlouhém záběru. Zcela ojedinělým, experimentálním celovečerním filmem vyvolávají ducha skutečné a hrozivé Kolonie Dignidad (tedy „Důstojnost“), kterou po desetiletí, pod ochrannou rukou Pinochetova režimu, řídil bývalý nacista Paul Schäfer. Ten je díky archivním materiálům ve filmu přítomný coby hlas vypravěče.

Zvláštní uznání poroty

Ville Neuve

(Ville Neuve)

režie: Félix Dufour-Laperrière

Kanada, 2018, 76 min

Technika: stop-motion, loutka, mix technik

Producent: Diluvio, Globo Rojo

Vyjádření poroty:

Film využívá černobílé estetiky spolu s osobním vnímáním intimity k zachycení osamělosti člověka, který se pokouší identifikovat se skupinou svých bližních.

Synopse filmu:

Přestože se tento melancholický snímek odehrává v roce 1995 na pozadí referenda o nezávislosti Québecu, není samotná politická situace ani tak jeho hlavním tématem, jako spíše symbolem nejistoty a rozpolcenosti, kterými se vyznačují jeho postavy. Alkoholik Joseph se ve vypjaté atmosféře odebere na venkov, do odlehlého domu na kraji gaspéského městečka Ville Neuve, kde kdysi se svou bývalou ženou Emmou prožil nejkrásnější dny společného života. Nyní se zde pokouší skoncovat s pitím a doufá, že jej Emma přijede navštívit. K tomu se váhající žena nakonec odhodlá, zatímco jejich syn Ulysses otce vidět nechce a mnohem více než rodinná situace jej zajímá ta politicko-společenská. Debut Félixe Laperrière-Dufoura vychází z povídkové předlohy Raymonda Carvera a vyznačuje se citlivým zobrazením pochybností všech protagonistů, přičemž má hlavní slovo autorův minimalistický výtvarný styl. Půvab klasické techniky kresby tuší na papír umocňuje intimní atmosféru příběhu o obnovujících se mezilidských poutech a patří mezi nejvýraznější přednosti tohoto lyrického snímku.

Mezinárodní soutěž celovečerních filmů pro děti

Porota: Anca Damian, Ron Dyens, Anna Vášová

Hlavní cena

Mirai, dívka z budoucnosti

(Mirai no Mirai)

režie: Mamoru Hosoda

Japonsko, 2018, 98 min

Technika: 2D počítačem, kresba na papír

Producent: Studio Chizu

Vyjádření poroty:

Hlavní cenu získává film Mirai, jemuž se podařilo využít všednodenního okamžiku v životě rodiny k přenesení diváka do magického prostoru, v němž se setkávají generace, a vytvořit tak vizi věčné kontinuity bytí vykreslenou jemným, uměleckým animačním stylem.

Synopse filmu:

Kunovi jsou čtyři roky, když jeho šťastný život naruší bezbranný vetřelec – novorozená sestřička Mirai. Zatímco do této chvíle si jeho rodiče uzurpovaly nanejvýš jejich pracovní povinnosti, s příchodem holčičky jako by se svět začal točit jen kolem ní. Jakkoli se o to Kun snaží, nedaří se mu mít svou mladší sestru rád. Co kdyby se ale nejdřív naučil přijmout její starší já z budoucnosti? Osamělý a zrazený Kun se začíná přátelit s podivnými návštěvníky domu, kterými – jak se nakonec ukáže – není nikdo jiný než jeho zesnulý dědeček, lidské vtělení rodinného mazlíčka psíka Yukka, a dokonce i samotná Mirai, náhle o mnoho let starší. Přesto se zdá rodinná situace takřka neřešitelnou až do osudového výletu do Tokia, kde se Kun ocitne úplně sám. Režisér snímku Mamoru Hosoda má s vyprávěním o dětských světech bohaté zkušenosti (v roce 2016 uvedl Anifilm v soutěži jeho snímek Kluk ve světě příšer). Příběh Kuna a jeho malé sestry přitom není filmem pouze pro dětské publikum. Citlivě otevírá témata rodinných vztahů obecně a prostřednictvím skvěle animačně vyvedených fantaskních obrazů promlouvá k divákům napříč generacemi. Film byl nominován na cenu Oscar.

Zvláštní uznání poroty

Pačamama

(Pachamama)

režie: Juan Antín

Francie, Lucembursko, Kanada, 2018, 72 min

Technika: 3D počítačem

Producent: Folivari, O2B Films, Doghouse Films, Blue Spirit Studio, Kaïbou Productions, Haut et Court

Vyjádření poroty:

Zvláštní uznání získává snímek Pachamama za poetický, dojemný a současně přístupně odvyprávěný příběh o propojení s duchem Matky přírody doprovázený originální, vycizelovanou grafikou a animací.

Synopse filmu:

Argentinský režisér Juan Antín nás zavádí do peruánských And. Ocitáme se v 16. století, v odlehlé vesnici, kde žije desetiletý uličník Tepulpaï. Chlapec má jasný plán, chce se stát šamanem. To by ovšem musel přesvědčit Velkého šamana z jejich vesnice, že je dostatečně vyzrálý a nechybí mu koncentrace. Vesnice je záhy vystavena velkým problémům. Posvátnou sošku Huacu totiž zkonfiskoval Velký Inka (výběrčí daní), aby vykompenzoval ztráty z úrody, kterou vesničané obětovali místo toho, aby mu ji odevzdali. A to je velká příležitost pro nebojácného Tepulpaïe, jenž se vydá pro vesnici zcela nepostradatelnou sošku přinést zpět. Není v tom sám, ať chce nebo ne, přidá se k němu kamarádka Naïra i s typickým peruánským mazlíčkem.

Mezinárodní soutěž krátkých filmů

Porota: Georges Schwizgebel, Jonas Odell, Kateřina Karhánková

Hlavní cena

Zvířecí chování

(Animal Behaviour)

režie: Alison Snowden, David Fine

Kanada, 2018, 14 min

Technika: 2D počítačem

Producent: NFB of Canada

Vyjádření poroty:

Takřka dokonalé! Scénář, načasování a přesvědčivost postav spoluvytvářejí tento vtipný a současně emocionální filmový poklad.

Synopse filmu:

Pijavice Lorraine, kudlanka Cheryl, vepř Todd, pták Jeffrey a kočka Linda navštěvují skupinovou psychoterapii. Každý z nich totiž zápasí sám se sebou. Je s nimi ale opravdu něco v nepořádku? Nově příchozí opičák Victor obrátí sezení doktora Clementa vzhůru nohama. Měli by se snad vrátit zpátky na stromy?!

Zvláštní uznání poroty

Vejce

(Egg)

režie: Martina Scarpelli

Francie, Dánsko, 2018, 12 min 7 sec

Technika: 2D a 3D počítačem

Producent: Miyu Productions

Vyjádření poroty:

Hluboký a působivý film vyjadřuje silné emoce a umožňuje nám pochopit nelehké téma pomocí minimalistických prostředků.

Synopse filmu:

Černobílá, lehce provokativně a částečně abstraktně ilustrovaná zpověď mladé anorektičky. Autorka se přesvědčivě noří do nitra a mysli hrdinky, uzavřené v malém prostoru. Pro hrdinku je jídlo volbou, nikoliv potřebou. Domov je pro ni bezpečným místem pro nemoc a prožitek ze snědení uvařeného vejce srovnatelný se sexuální rozkoší.

Mezinárodní soutěž studentských filmů

Porota: Georges Schwizgebel, Jonas Odell, Kateřina Karhánková

Hlavní cena

Dobré úmysly

(Good Intentions)

režie: Anna Mantzaris

Velká Británie, 2018, 8 min 35 sec

Technika: stop-motion

Škola: Royal College of Art

Vyjádření poroty:

Přesvědčivost postav, načasování a vyprávění uchvátí diváka od prvního okamžiku.

Synopse filmu:

Anna Mantzaris si z Anifilmu 2018 odnesla cenu za nejlepší studentský film. I její nový snímek charakterizují plstěné loutky, svérázný humor a autorčina záliba ve vyhrocených situacích. Po tom, co zaviní vážnou nehodu, se hrdinka snaží napravit svou fatální chybu i následná neprozřetelná rozhodnutí.

Zvláštní uznání poroty

Spolu sami

(Apart)

režie: Diana Cam Van Nguyen

Česká republika, 2018, 9 min 52 sec

Technika: malba na papír, malba na sklo, rotoskopie, reálné záběry, mix technik

Škola: FAMU Praha

Vyjádření poroty:

Citlivě zpracované závažné téma.

Synopse filmu:

Krátký film o životě po ztrátě milované osoby zpracovává citlivé téma prostřednictvím hraného i animovaného filmu. Skutečné příběhy doplněné o animované rekonstrukce bolestných situací nahlíží do myšlenek trojice mladých lidí, kteří jsou předčasně vystaveni problematice smrti. Vedle přemalovaných reálných záběrů využívá autorka i abstraktní animaci.

Mezinárodní soutěž abstraktních a nenarativních animací

Porota: Tomek Ducki, Annegret Richter, Max Hattler

Hlavní cena

Polospánek

(Half Asleep)

režie: Caibei Cai

Velká Británie, 2018, 5 min 16 sec

Technika: kresba na papír

Producent: Royal College of Art

Vyjádření poroty:

Experimentální, přitom však překvapivě smyslový film poetickým způsobem pracuje se surreálnými vizuálními prvky, mnohovrstevnatou symbolickou rovinou a promyšlenou choreografií pohybu – autorce se daří zachytit pocit na hranici mezi slastí a bolestí, snem a realitou, a divák si může představovat části těl, které v obraze nejsou přítomny.

Synopse filmu:

Polospánek poeticky sleduje tichý vztah mezi dvěma torsy. Redukuje narativ, ale posiluje směs úzkosti, potěšení, boje a vytrvalosti. Přes minimalistické prostředky, které autorka využívá, jako jsou mihotavé náznaky částí lidských těl, jemná symbolika a promyšlená zvuková stopa, tvoří její dílo uhrančivý celek.

Zvláštní uznání poroty

Nevím co

(Don’t Know What)

režie: Thomas Renoldner

Rakousko, 2018, 8 min 7 sec

Technika: pixilace, reálné záběry

Producent: Thomas Renoldner

Vyjádření poroty:

Zvláštní uznání v kategorii abstraktní nenarativní animace se porota rozhodla udělit filmu, který si troufá na nemyslitelné a výsledek je až nečekaně působivý – film spojuje uměleckou náročnost s humorem, vytříbenou formu s fraškou, zábavu s avantgardou.

Synopse filmu:

Nevím co kombinuje prvky mainstreamových filmů jako například zábavnou dramaturgii či prvky překvapení typické pro grotesky atp. s postupy avantgardního filmu jako např. techniku zkratky či formální a estetickou redukci obrazů. V tomto netypickém žánrovém hybridu si tedy publikum samo musí najít cestu mezi humorem a vážností.

Mezinárodní soutěž videoklipů

Porota: Tomek Ducki, Annegret Richter, Max Hattler

Hlavní cena

Seth Schwarz & Be Svendsen: Elves of Karoo

režie: Yves Paradis

Německo, 2018, 6 min 32 sec

Technika: 2D počítačem

Producent: Seth Schwarz

Vyjádření poroty:

Stejně jako diváci se porota nechala strhnout jednoduchou animací na hudbu, která využívá minimalistického zvuku, aby celému publiku v sále připravila mimořádně zábavné vytržení. Snímek tímto zároveň reflektuje sílu elektronické taneční hudby, která má moc spojovat lidi z různých světů a odlišných kulturních zázemí. Jako bychom se všichni ocitli na jedné rave party a tančili v jednom rytmu. Tohoto účinku je dosaženo díky konzistentní práci s postavou a dokonale přesnému načasování animace na hudbu.

Synopse filmu:

Známý kanadsko-francouzský režisér, tvůrce autorských filmů, zakázek, ale i ilustrací, přichází s novým klipem. Postavil ho na naivním, ale o to účinnějším výtvarnu. Malá loďka plující na moři za doprovodu příjemné hudby nabírá rozjařené hosty cestou na mystický party ostrov.

Zvláštní uznání poroty

Siamés: Mr. Fear

režie: Ezequiel Torres, Pablo Rafael Roldán

Argentina, 2019, 4 min 33 sec

Technika: 2D počítačem

Producent: Rudo Company

Vyjádření poroty:

Zvláštní uznání v kategorii Videoklip porota uděluje za soudržnou, akční animaci, která ve zdařilé symbióze spojuje silný příběh a působivou estetickou stránku s hudbou.   

Synopse filmu:

Tento akční, komiksové estetice blízký klip k písni Mr. Fear pochází z dílny progresivního argentinského studia Rudo Company. Sledujeme v něm příběhy bytostí z odlišných světů, které instinktivně tíhnou k sobě, i za cenu destrukce. Žánrově laděný jako fantasy využívá klip dělení obrazu, čímž se tvůrcům daří dostat do stopáže více děje, než by divák čekal.

Národní soutěž Český obzor: Krátký film

Kdesi

režie: Paul Muresan

Rumunsko, ČR, 2018, 8 min 45 sec

Producenti: Safe Frame, Maur film

Synopse filmu:

Smrt je jenom začátek. I se spolehlivým průvodcem je však posmrtná cesta očistcem nesnadný úkol. Kráčející domy na pavoučích nohách, temný les či záludní opeřenci jsou jen zlomkem toho, co mrtvého hrdinu tohoto temného snímku čeká, až se bude snažit najít sám sebe a neuvíznout v očistci navěky věků.

Národní soutěž Český obzor: Studentský film

Schovka

režie: Barbora Halířová

Česká republika, 2019, 6 min 56 sec

Škola: FAMU Praha

Synopse filmu:

Když se malý chlapec při hře schová do hodin na zdi, smrskne se jeho život do jediné hry na schovávanou. Stává se z něj starý muž s množstvím vzpomínek na dětství, které se zhmotňují v surreálných hříčkách a vyprávějí o něčem, co se týká každého z nás.

Národní soutěž Český obzor: TV a online filmy/seriály

Zpívejte s námi – Vánoční speciál

režie: David Súkup

Česká republika, 2018, 5 min

Producent: Česká televize

Synopse filmu:

Známé české písničky zpracoval zavedený český režisér David Súkup jako půvabné, u dětí velmi oblíbené animované příběhy. Všemi díly provádí malé diváky chytrá lištička, tentokrát ve vánočním pojetí.

Národní soutěž Český obzor: Zakázkové dílo

Jak to snáší?

režie: Filip Veselý

Česká republika, 2018, 1 min 39 sec

Producent: Krutart

Synopse filmu:

Miliony slepic žijí jen proto, aby snášely vejce. Jsou drženy v prostorách o nic větších, než je list papíru. Nezisková organizace na ochranu zvířat OBRAZ se rozhodla to změnit. Snaží se zvýšit povědomí o situaci prostřednictvím mainstreamových médií a rozšiřovat své snahy v rámci široké veřejnosti pomocí tohoto animovaného spotu.

Národní soutěž Český obzor: Videoklip

Shabazz Palaces: Gorgeous Sleeper Cell

režie: Mikuláš Suchý, Vojtěch Kočí

Česká republika, 2018, 2 min 24 sec

Producent: UMPRUM

Synopse filmu:

Georgeous Sleeper Cell je fanouškovský videoklip pro skladbu od seattleského abstraktního rapového dua Shabazz Palaces. Vypráví abstraktní příběh založený na poetickém a takřka symbolickém textu Shabazz Palaces. Sledujeme v něm jakéhosi létajícího džina, který z kresleného světa pronikl do naší reality.

Mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her

Porota: Tereza Krobová, Jaromír Plachý, Adriaan de Jongh

Hlavní cena za výtvarný počin v nezávislé počítačové hře

Homo Machina

Marc Lustigman, Noam Roubah

Francie, Německo, 2018

Vyjádření poroty:

Neotřelá a originální grafika, která jako by připlula z obláčku páry průmyslové revoluce, transcendence Fritze Kahna i poťouchlého mechanicko-elektrického dada. Cenu získává za roztomilé zmaterializování přirozených lidských procesů i návrat k dětské víře, že naše pasivní tělo ovládají tisíce malých človíčků.  

Synopse:

Homo Machina je logická hra inspirovaná dílem avantgardního vědce Fritze Kahna. Vydejte se na bláznivou cestu plnou řešení surreálních hádanek a zjistěte více o vnitřních procesech lidského těla zpodobněného formou obrovské továrny z dvacátých let minulého století. Každá herní sekvence rozebírá jednotlivé činnosti jako například otevírání očí či poslouchání hudby.

Hlavní cena nezávislé počítačové hře pro děti a mládež

Donut County

Ben Esposito, USA, 2018

Vyjádření poroty:

Díra, která pohlcuje všechny lidi a věci ve světě a hromadí je v podzemí, kde pak dál žijí své životy? Donut Country podněcuje dětskou fantazii jako málo her. Šťavnatá hra, která se skvěle hraje a reaguje na hráče, přímo čpí stylem vyznávaným dětmi digitální doby. Hravý styl a příběh z ní dělají jasnou volbu pro nejlepší hru pro děti na festivalu.

Synopse:

Donut County je adventura, ve které ovládáte díru v zemi. Pokaždé, když něco pohltí, o něco málo se rozšíří, až se jí podaří vcucnout značnou část města a jeho obyvatel. V hlavní roli mýval, který musí napravit, co nevědomky způsobil, když se jen snažil v práci zabavit mobilní aplikací.