Alkohol není jen o kaloriích a promile. Proč se mu máme vyhnout při dietě?

Alkohol není jen o kaloriích a promile. Proč se mu máme vyhnout při dietě?

Alkohol není jen o kaloriích a promile. Proč se mu máme vyhnout při dietě?

Fakt, že jakýkoli alkohol je doslova sacharidová smršť, začíná být ve společnosti rozšířený. Pivní břicha nevznikají pouze z vysokoenergetické hodnoty lihovin. Samotný alkohol výrazně zpomaluje metabolismus a přispívá tak k přibírání na váze nebo nebezpečnému ztučnění jater. Je nutné stát se abstinentem nebo existují alternativy, s kterými si užijete i novoroční oslavy?

Vliv na zdraví

Všichni víme, že alkohol pro náš organismus není to nejvhodnější, co přijímáme. Málokdo už ale ví, proč tomu tak je. „Alkohol je pro náš organismus jed, který se tělo snaží odstranit co nejdříve. Játra, orgán pro náš metabolismus nejdůležitější, se soustředí na zpracování alkoholu. V tu chvíli jde stranou veškerá jiná, přijatá potrava,“ vysvětluje Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně české značky KetoDiet, a pokračuje: „Tělo si pak ostatní energii ukládá jako tukovou zásobu, protože ji v danou chvíli nestíhá zpracovat.“ První na řadě jsou právě játra, v nichž dochází ke ztučnění. Mluvíme o prorůstání játrové tkáně tukem. Játra pak hůře plní svoji funkci, což má negativní dopady na naše zdraví. Člověk s tzv. jaterní steatózou bývá velmi unavený, přibírá na váze a nedaří se mu zhubnout. U mužů způsobují lihoviny také pokles testosteronu, což se negativně projevuje na množství svalové hmoty. Ta je přitom klíčová pro zpracování tukových zásob.

Low carb varianty existují, ty nízkokalorické ne

Do cesty za naší vysněnou postavou se nestaví jen vliv alkoholu na játra, ale také jeho kalorická hodnota a obsah sacharidů. Ten je dán už jejich obsahem ve výchozích surovinách. Vinná réva, ječmen a různé ovoce jsou plné cukru. Jeho nejvyšší obsah mají různé koktejly. „Opravdový zabiják vašeho úsilí je neškodně vypadající piňa colada nebo long island iced tea. Výhrou není ani sladké nebo polosladké víno. Pivo na tom není tak zle, málokdo ho však vypije pouze jednu porci,“ říká Martina. Ovšem ani alkohol s nízkým obsahem cukru (šampaňské, suché víno nebo např. gin či vodka) není bez kalorií. „Jeden gram cukru nám dodá 4 kcal. 1 gram alkoholu má více než 7 kcal. Vysokoprocentní destiláty tedy mají nízký obsah cukru, ale doženou to prázdnými kaloriemi. Energie z alkoholu nám nepřináší žádné vitaminy, minerály nebo vlákninu. Z hlediska výživy se jedná o naprosto zbytečnou pochutinu,“ vysvětluje Martina Dvořáková. Alkohol navíc probouzí chutě k jídlu, takže během jeho konzumace a často den poté sníme i to, co bychom si běžně nedali.

Abstinence nebo střik ze suchého vína

Pokud si hlídáme linii, máme dvě možnosti. Buď striktní zákaz alkoholu, nebo jeho občasnou konzumaci v malé míře. Dopřát si alkohol čas od času poskytuje další výhodu – tělo lépe zpracovává obsažený líh, pokud není přijímán dennodenně. Ztučnění jater tak méně hrozí svátečním konzumentům. A co si dopřát, jestliže se alkoholu vzdát nechceme? Střik ze suchého vína nebo vodku s neslazenou minerálkou a citrónem. Ten nám navíc dodá vitamin C. V pořádku je i světlé pivo, jestliže zůstaneme u jedné skleničky.

O značce KetoDiet
Ryze česká značka KetoDiet, která vznikla v roce 2011 z náhlého popudu a velké osobní touhy zhubnout, se za několik let své existence stala oblíbeným a vyhledávaným pomocníkem na cestě ke zdravějšímu a štíhlejšímu tělu. Svým klientům nabízí nejen prvotřídní proteinové nápoje a jídla vyráběná přímo v České republice z vysoce kvalitních surovin, ale poskytuje také maximální podporu v průběhu dietních plánů, společně se specializovaným výživovým poradenstvím. www.ketodiet.cz