5 tipů, díky kterým o Velikonocích nepřiberete ani deko navíc

5 tipů, díky kterým o Velikonocích nepřiberete ani deko navíc

5 tipů, díky kterým o Velikonocích nepřiberete ani deko navíc

5 tipů, díky kterým o Velikonocích nepřiberete ani deko navíc

Sotva skončily Vánoce a přehoupli jsme se do nového roku a už zase jsou tady další svátky spojené s nekonečným hodováním. Naštěstí Velikonoce netrvají tak dlouho jako Vánoce, pokud se však nebudete hlídat, může vám i těchto pár dnů uštědřit nějaké to kilo navíc. Jestli se navíc na jaře snažíte zhubnout na léto do plavek, přibírání o Velikonocích pro vás určitě nebude žádoucí. Jak nedat nadbytečným kilům šanci? Vyzkoušejte následující tipy.

1.       Nezapomínejte na pohyb

Je samozřejmé, že si o Velikonocích budete chtít dopřát trochu více svátečních dobrot než obyčejně. Určitě byste ale neměli celé svátky prosedět. Zajděte si po vydatném obědě na svižnou procházku. „Rozpohybujete tím trávení a tolik se vám toho neuloží. Kromě toho si užijete krásné jarní počasí a pokocháte se přírodou,“ vysvětluje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE, www.naturhouse-cz.cz


2.       Všeho s mírou

Kvalitní sváteční svíčkovou nebo vepřo-knedlo-zelo vám o Velikonocích asi nikdo vyčítat nebude a ani si to sami neupírejte, pokud máte chuť. Místo „svíčkové s pěti“ si však dejte radši „svíčkovou se dvěma nebo třemi“. S množstvím jídla to nepřehánějte, ochutnat můžete od každého trochu, ale určitě se vyvarujte spořádání všeho, co je na stole.

3.       Nezdravé nahraďte zdravým

„Poctivé máslo, čokoláda nebo panák jednou za čas neuškodí. Na Velikonoce se jimi (a mnohem horšími variantami) však stoly prohýbají a u jednoho kousku to ten den, ať už třeba ze slušnosti, obvykle nekončí. Zkuste raději návštěvu mile překvapit zdravější pomazánkou bez másla, namazanou na celozrnném chlebu a posypanou čerstvou pažitkou, nakrájet ovoce a zeleninu (třeba mrkev a okurku na špalíčky), upéct koláč bez tuny rafinovaného cukru, oslazený jen ovocem. Koledníkům pak do košíčku dejte třeba figurku z kvalitní hořké čokolády – která čokoládu narozdíl od laciných atrap skutečně viděla,“ navrhuje Marta Svačinová, odbornice na zdravý životní styl z Blendea.cz


4.       Pozor na alkohol

Velikonoce svádějí k nadměrné konzumaci alkoholu. Není třeba zmiňovat, že chystáte-li se při svátečních návštěvách rodiny a známých řídit, alkohol je pro vás tabu. V tomto případě si ale můžete dopřát třeba skleničku nealkoholického piva. S alkoholem to ale každopádně nepřehánějte, i když se řídit nechystáte. Velikonoce svádějí k nadměrné konzumaci tvrdého alkoholu, který má více kalorií, než se může zdát. Několik panáků tvrdého alkoholu raději nahraďte skleničkou suchého bílého vína a doplňte ji sklenicí čisté vody, která se nezapočítává do pitného režimu.

5.       Zrádné cukry

Sladkostí je také o Velikonocích všude kolem více než obvykle. Jsou však plné přidaných cukrů a často i nezdravých tuků a není dobré s jimi přejídat. Spíše, než těžké kupované zákusky si připravte zdravý domácí koláč s tvarohem a ovocem, bez zbytečně velkého množství cukru, nezdravých polev a tučných krémů. Pozor si dejte na konzumaci čokolád – namísto celé tabulky mléčné čokolády si dopřejte raději jen pár čtverečků kvalitní hořké čokolády s vysokým obsahem kakaa. „Co se týče cukrů, dejte si pozor také sycené sladké limonády a kolové nápoje, které jsou jich plné. Raději si připravte čistou vodu dochucenou nakrájeným ovocem a bylinkami,“ říká hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.


A čeho si naopak o Velikonocích dopřát?

To, že o Velikonocích nechcete přibrat či si zkazit úspěšné držení zdravého jídelníčku, neznamená, že nebudete jíst vůbec. Velikonočním půstem nic nevyřešíte. Jíst můžete, co chcete, je to o Vaší volbě, jen myslete na to, že vše má zdravou alternativu.

Zdravé suroviny, základ všeho

Už to, že suroviny, ze kterých budete pohoštění chystat, nakoupíte od osvědčených prodejců, ovoce zeleninu vždy čerstvou, mouku a pečivo tmavé, pro vás znamená, že zdravé stravování o Velikonocích nepokazíte. Pokud vám čas dovolí, připravte co nejvíce pokrmů doma. Budete tak vědět, jaké suroviny jste použili. Například mazanec z kynutého těsta si doma upečete zdravější, když použijete špaldovou mouku, 50 g másla a rozdíl od kupovaného bude hned znát.


Zelený čtvrtek

S příchodem jara je většinou sezónní zelenina dostupná. Berte Zelený čtvrtek doslova a pod touto záminkou si dopřejte pořádnou porci zeleně.  Mladá cibulka, pažitka, mrkev, listové saláty či špenát – výběr je velký. Může si tak dopřát pestrou přílohu k hlavním chodům, sytou krémovou polévku či lehkou svačinu.

Výhoda Velikonoc – vajíčka

Vaječný bílek je zdrojem lehce stravitelných bílkovin, díky nim se tělu dostane přísun esenciálních aminokyselin, těch, které si tělo nedokáže samo vyrobit.  Při dietě je oceníte, neboť poměrně dobře zasytí. Žloutek vám zase dodá sílu. Obsahuje tuky, ale také široké spektrum vitamínů, jsou to například A, D, K, D. Vaječný žloutek je dále bohatý na minerální látky jako je železo, hořčík, draslík.

„Přes všechny pozitivní složky to ovšem s vajíčky nepřehánějte. Obsahují totiž i cholesterol, který patří mezi rizikové faktory srdečné-cévních onemocnění.  Právě proto bývají mnohdy vajíčka lékaři zatracována,“ upozorňuje hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

„Doporučovala bych však nebrat v potaz pouze zdraví svoje, ale myslet také na pohodlí slepiček. Farmářské vajíčko nebo ideálně vajíčko od slepiček chovaných na zahrádce, se s tím z velkochovů vůbec nedá srovnávat – barvou, chutí, ani strukturou,“ doplňuje Marta Svačinová, odbornice na zdravý životní styl z Blendea.cz


Chlebíčky zdravě

Všechny významné události, svátky, oslavy se u nás neobejdou bez milovaných chlebíčků. Ty si dopřát můžete. Zkuste ale zdravou variantu. I když s vámi třeba rodina netáhnete za jeden provaz, vy se nenechte odradit. Místo klasické bílé veky zkuste celozrnnou bagetu s pomazánkou, spoustou zeleniny a třeba posypanou semínky.

Uzeného se nevzdám

Uzené produkty jsou ty, kterých byste se měli především vyvarovat. Jsou zdrojem živočišných tuků s vysokým obsahem soli a nezdravých tuků, které do zdravého jídelníčku nepatří.

A co na návštěvě?

Samozřejmě je slušnost si od hostitele nabídnout připravené pohoštění. Určitě svátky chcete bez otázek, proč vám nechutná, proč nejíte a podobně. Nabídnout si můžete, ale snažte se jednoduše jen o ochutnání.  „Vaši zdravou alternativu Velikonoc můžete na návštěvu vzít s sebou. Bude to milé gesto a zároveň máte jistotu, že si případně budete moci dát něco odlehčeného,“ dodává hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.